tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum: Bibliotheek

Tijdschrift Daglicht

Bibliotheektentoonstelling Tijdschrift Daglicht... 'portfolio met een nietje' De bibliotheek van het Van Abbemuseum presenteert het kundtenaarstijdschrift 'Daglicht'. In 1979 verscheen het eerste exemplaar en in maart 1982 werd het tiende en laatste nummer gepubliceerd, daarna werd het Grafisch Atelier Daglicht opgericht.

'Daglicht' ontstond in een bont gezelschap van kunstenaars, ontwerpers, drukkers en was geïnspireerd door blaadjes als De Enschedese School, Furore, De Poezenkrant en Hard Werken. De losse velletjes waren afkomstig van een heterogeen gezelschap, duidelijk zonder behoefte om een nieuwe school te creëren. De binding van het blad met de drie nietjes geeft ook de binding van een wisselende groep van deelnemers aan. Al te kritisch was het niet, verloofden werden oogluikend toegestaan creatief te zijn, jong en rijp liep door elkaar. Een blad met een praktische kant, de disciplines van de deelnemers sloten op elkaar aan. Dat was misschien ook wat het ten einde heeft gebracht, de uitvoerenden draaiden wat te veel voor het werk en de kosten op. Zij hebben ook het – nu jubilerende – Grafisch Atelier Daglicht opgericht om de mogelijkheden te scheppen voor professionele kunstenaars om zelf te drukken.

De eerste uitgave van 'Daglicht' is bewust een verzameling van omslagen waar één titel uit gekozen zou worden als naam van het blad. 'Daglicht' van Hans van Dijk is unaniem gekozen als beste voorstel. Voor de hand liggende associaties waren: het daglicht zien, het zich afzetten tegen Philips, Lichtstad etc. Dick Bakker, de man met het beste handschrift werd gevraagd dit in een vloeiend schrift om te zetten. Uit ettelijke versies werd uiteindelijk de versie gekozen die als 'Daglicht' (zonder puntje op de i) gelezen kon worden. Enkele nummers later is de naam nog in een door de bekende Nederlandse ontwerper Wim Crouwel ontworpen letter verschenen en later in een nieuw en onbekend gebleven 'fonetisch script' van Hans van Dijk. Wij waren erg met letters bezig in die tijd. Voor de deelnemers was een groot deel van de lol het bijeenkomen en zien wat men geproduceerd had. Er was geen redactie, er werd iemand gekozen om de omslag te maken en de volgorde van de pagina's werd op basis van de gemaakte pagina's achteraf bepaald in klein comité. De bindvorm was teruggebracht tot wel het meest elementaire, daardoor flexibel en geen deelnemer beperkend in zijn uitingen.

In de praktijk soms nog niet flexibel genoeg. In sommige nummers is de frictie te bespeuren tussen deelnemers over de gang van zaken bij het vorige nummer. Achteraf gezien was dit misschien ook wel één van de laatste grafische uitingen zonder digitale elementen. Er is gestoeid met tweedehands composers, fotozetters en vellen Letraset en Mecanorma. Tot drukwerk gemaakt met lith-, lijn- en raster films op afgedankte grafische camera's. Overwegend in zeefdruk en offset gemaakt. Hoogdruk in verschillende vormen, wat kopieerwerk. Veel handwerk ook: ingeplakte polaroids, een singletje in goud vinyl, een babyboekje verscholen in de omslag. Het oude tijdschrift 'Daglicht' heeft blijkbaar genoeg waardering opgeroepen bij leden van het Grafisch Atelier Daglicht om die opnieuw te kiezen voor haar uitgave 25 jaar na het laatste nummer van het originele 'Daglicht'. Ongevraagd ook een erkenning van alle kwaliteiten van de oorspronkelijke uitgave. Bij het zilveren jubileum zijn de vijf kunstenaars-ondersteuners, de kunstenaarsbestuursleden en enkele andere kunstenaars teruggekeerd naar de bron. Ter ere van de initiatiefnemers van toen hebben zij gezamenlijk de productie van een eigentijdse versie van het kunstenaars-tijdschrift 'Daglicht' op zich genomen. Geheel in de geest van de vroegere uitgaven is ook dit nummer weer in de vorm van 'portfolio met een nietje' in een oplage van 125 exemplaren.

En ook weer van hetzelfde hoge niveau: Grafisch Atelier Daglicht heeft immers een naam hoog te houden. Ongetwijfeld wekt dit jubileumnummer van zilveren 'Daglicht' evenzeer de bewondering van liefhebbers van grafiek als de eerder verschenen tien exemplaren. Ernst Dinkla Naast de presentatie van tijdschrift 'Daglicht' nodigde de bibliotheek de zestien medewerkers aan het 'Daglicht' jubileumnummer uit om in een vitrine in de leeszaal hun werk in een mini-tentoonstelling te presenteren. Met werk van Linda Arts, Simon Benson, Josien Brenneker, Pierre Cops, Anne van Eck, Ruben Esser, Olivia Glebbeek, Theo van de Goor, Kees de Kort, Johan Kuipers, Bert Loerakker, Eric de Haas, Lucas Silawanebessy, Ingrid Simons, Space 3 en Margriet Thissen.

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: