tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum

Jef Geys

Kunstenaar: Jef Geys

De tentoonstelling van Jef Geys (Leopoldsburg, 1934) in het Van Abbemuseum laat zich in de eerste plaats omschrijven als een omvangrijke 'overzichtstentoonstelling'. 

Een groot aantal aspecten van zijn nog steeds groeiend oeuvre wordt belicht door een selectie werken van eind jaren vijftig tot en met nu te presenteren. Het gaat om de eerste museale solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar in Nederland.

De geselecteerde werken overbruggen een periode van meer dan vijfenveertig jaar, maar de omschrijving 'overzichtstentoonstelling' mag zeker niet als een 'retrospectieve' worden gelezen. Het oeuvre van Jef Geys bestaat uit vele 'kleine identiteiten'. Een groot aantal individuele werken laat zich bovendien telkens opnieuw opladen en activeren door de actualiteit. De mentale stellingname van zijn visueel onderzoek en de levensechtheid van de uitgangspunten vormen slechts een begin van een verklaring. De in alle opzichten unieke positie van Jef Geys bestaat uit verschillende camouflagelagen. Daaronder bevindt zich een veld met afwisselend productieve - en soms doelbewust contraproductieve - polen, tussen het politieke en het esthetische, tussen het activisme en het reflectieve.

In het centrum van de tentoonstelling staat Jef Geys' ARCHIEF. De laatste jaren wordt in tal van theoretische geschriften en tentoonstellingsmodellen de politieke en sociale potentie van het archief zowel als metafoor en als denkmodel gepresenteerd. Het 'tonen' van het archief is een gangbare praktijk geworden. Jef Geys houdt sinds 1958 een inventaris bij van al zijn werken. Hij nummert, noteert, verzamelt en bundelt alle elementen van en rond de werken in dossiers: foto's, correspondentie, stukken over aanverwante thema's of onderwerpen, etc... De 'klasseurs' of ringmappen worden vervolgens geplastificeerd en aldus verzegeld en ontoegankelijk gemaakt. Wat zegt en communiceert het 'gesloten' archief over de kunstenaar, zijn positie(s), de verbeelding en de 'interactiviteit'?

Een ander belangrijk werk in de tentoonstelling is de Gevoelsspeeldoos uit 1966. Eind januari 2005 is een project van Jef Geys van start gegaan, waarmee tien onderwijsinstellingen in Eindhoven, van kleuters tot en met studenten van de Technische Universiteit, gebruik maken van de Gevoelsspeeldoos. Jef Geys heeft de doos in de eerste helft van de jaren zestig ontwikkeld. Vanaf 1960 tot 1989 is hij leraar beeldende kunst te Balen. De doos bestaat uit een grote reeks bouwstenen, sterk verschillend in textuur, materiaal, gewicht en kleur. Naast cilinders, balken en kubussen in beschilderd hout bevat de doos ook blokken in onder meer stof, schuurpapier, geribbeld karton, glas, steen en metaal.

De Gevoelsspeeldoos laat zich onder meer lezen als een soort ABC van de beeldhouwkunst, een verzameling elementen die aan het maken van een kunstwerk vooraf gaan. Wat zijn de fundamenten van onze visuele perceptie? De verschillende tegenstellingen tussen hard en zacht, zwaar en licht wijzen op Jef Geys' interesse voor zintuiglijke vragen en hoe ze het kijken beïnvloeden. Het zien beantwoordt aan zintuiglijke regels maar welke gedachten ontwikkelen we bij de overeenstemming tussen woord en beeld? De Gevoelsspeeldoos geeft het kader en niet de invulling voor deze en andere vragen tussen de huid, de kleur en de mentale beeldvorming.

Naast de in 2002 op documenta 11 in Kassel opgemerkte 'ultieme film', en tegelijkertijd als 'anti-film' te omschrijven Een dag, een nacht, een dag…, wordt in de tentoonstelling ook ruim aandacht besteed aan Politiek aspect van een emotie. In 1971 wordt Jef Geys door de toenmalige directeur van het Van Abbemuseum, Jean Leering, uitgenodigd voor de Triënnale der Zuidelijke Nederlanden: een groepsmanifestatie ter promotie van jong talent uit Vlaanderen en Zuid-Nederland. Politiek aspect van een emotie, de bijdrage van Jef Geys, wordt echter nog voor de opening en op bevel van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven uit de tentoonstelling verwijderd.

Er bestaat een langdurige band tussen Jef Geys en het Van Abbemuseum, maar deze tentoonstelling betekent de eerste daadwerkelijke presentatie van zijn werk in Eindhoven.

Jef Geys produceert naar aanleiding van de tentoonstelling ook een nieuwe editie van het Kempens Informatieblad. De gratis kranteditie - een publicatievorm die Jef Geys vanaf het begin van de jaren zestig hanteert - bevat onder meer de belangrijkste juridische documenten en correspondentie tussen de kunstenaar en de museumdirecteur, de gemeente, de provincie en de verschillende advocaten in de openbare zaak rond Politiek aspect van een emotie.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt met steun van de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel.

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: