tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum: Bibliotheek

Wim Crouwel 80

Bibliotheektentoonstelling

Kunstenaar: Wim Crouwel

Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Wim Crouwel blikt het Van Abbemuseum samen met het Stedelijk Museum te Amsterdam terug op de tijd dat hij als grafisch ontwerper de catalogi, affiches, uitnodigingen en briefpapier van beide musea ontwierp. Vanaf 1956 deed Van Abbe-directeur Edy de Wilde een beroep op hem en dat was het begin van een samenwerking die vanaf 1964 zou worden voortgezet in het Stedelijk Museum. Zijn ontwerpen werden legendarisch en zijn tot op heden een inspiratiebron voor jonge ontwerpers.

Het Van Abbemuseum kreeg op 1 juli 1946 de toen 26 jarige Edy de Wilde als directeur. Hij trok Wim Crouwel in 1956 aan voor het ontwerpen van affiches, catalogi en briefpapier. Deze samenwerking wordt voortgezet in Amsterdam als De Wilde van 1963 tot 1985 directeur wordt van het Stedelijk Museum. Daarmee werd Edy de Wilde de opdrachtgever waar Crouwel het langst voor heeft gewerkt.

De vormgeving van Wim Crouwel, sterk beïnvloed door de zakelijke stijl van de Zwitserse School, betekende een nieuwe wind in grafisch vormgevend Nederland. Dat werd na de oorlog sterk beheerst door de schilderachtige interpreterende stijl van ontwerpers als Dick Elffers, Jan Bons en Otto Treumann. De vormgeving verzorgd door Willem Sandberg voor het Stedelijk Museum vormde een hoofdstuk apart. Wim Crouwel maakt sinds 1963 deel uit van het mede door hem opgerichte bureau Total Design waarin vormgevers van verschillende disciplines verenigd waren. Hij zou daaraan verbonden blijven tot hij vertrok naar Delft waar hij hoogleraar werd in 1980. Vervolgens gaat hij in 1985 naar Rotterdam waar hij directeur werd van Museum Boymans van Beuningen tot aan zijn pensionering in 1993. Wim Crouwel is nog steeds actief als ontwerper en houdt zich vooral bezig met het inrichten van tentoonstellingen. Op de eerste affiches van het Van Abbemuseum interpreteert hij het werk van de kunstenaar waarvan hij moet meedelen dat deze exposeert. Hij laat dat later los en na louter typografisch werk brengt hij door middel van kleurgebruik en kenmerkende elementen die bij de kunstenaars passen, de boodschap duidelijk over. Al in de jaren bij het Van Abbemuseum zien we de neiging tot standaardiseren, tot het ontwerpen van een stramien. Pas halverwege de jaren zeventig in Amsterdam maakt Crouwel gebruik van foto's van de kunst die hij moet communiceren in de vorm van een uitsnede of soms een zelfstandig voorwerp. De letters worden dan toevoegingen aan een beeld.

Crouwel heeft zich beziggehouden met het ontwerpen van nieuwe letters waarbij hij zijn tijd vooruit was. Het New Alphabet uit 1967, werd ingehaald door het computertijdperk. Verguisd in zijn tijd wordt het tegenwoordig door jonge generaties veel toegepast. Iedere Nederlander is al dan niet bewust in aanraking gekomen met een ontwerp van Wim Crouwel, de cijferzegels uit 1976 die tot op heden gebruikt mogen worden ondanks de frankering in centen, het telefoonboek uit 1972, de vele logo's van bedrijven die we allemaal kennen etc.

Gezien de beschikbare ruimte beperkt deze tentoonstelling zich vrijwel alleen tot ontwerpen voor het Van Abbemuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam. Er worden enkele letterontwerpen getoond en enkele iconen van deze ontwerper die zoveel gezichtsbepalende beelden heeft gemaakt voor de Nederlandse samenleving en die geldt als een van de grondleggers voor de internationaal vermaarde Nederlandse (grafische) vormgeving.

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: