Jutta Koether, Souveraine Nr. 5 (after Peaches), 2009, Courtesy of Susanne Vielmetter Los Angeles Projects. Foto/Photo Gene Ogami
Jutta Koether, Souveraine Nr. 5 (after Peaches), 2009, Courtesy of Susanne Vielmetter Los Angeles Projects. Foto/Photo Gene Ogami

tentoonstelling

Opening: Saturday, 20 June 2009 15:00

Jutta Koether

Triotentoonstelling 2009

Kunstenaar: Jutta Koether

Conservator: Annie Fletcher

Jutta Koether (Keulen, 1958, woont en werkt in New York) is actief in de schilderkunst, performance, muziek en kunstkritiek. Koether is meer dan alleen een schilder, zij is ook performancekunstenaar, muzikant, schrijver en criticus. Binnen de schilderkunst is zij eveneens veelzijdig met haar gebruik van doorschijnende kleurvelden, haar expressieve penseelvoering, dreigende zwarte landschappen en het gebruik van de vrouwelijke vorm. Ook maakt ze gebruik van poëzie, songteksten en beelden uit zowel de kunstgeschiedenis als de populaire cultuur. Haar werk wisselt van uitbundige visuele ervaringen tot geestige, vileine kritiek op de esthetiek.

I choose everything’ (‘Ik kies alles’) – Jutta Koether, 1997

Multifunctioneel medium

Deze solopresentatie in het Van Abbemuseum brengt een reeks recente schilderijen samen die Jutta Koether in 2008 en 2009 maakte. Koether onderzoekt het medium schilderen door haar werk in installaties te plaatsen, alsof ze een dialoog met elkaar aangaan. Op deze manier, zegt ze zelf, maakt ze ‘[…] verenigbaar wat niet bij elkaar hoort’. Ze onderzoekt de relatie tussen het landschapsgenre en het idee van een toneel, tussen schilderij en vertoning.

In deze tentoonstelling werkt de kunstenaar met een reeks schermen waarop de werken zijn opgehangen en in sommige gevallen met theaterverlichting. Op deze manier wordt de bezoeker zich nadrukkelijk bewust van zijn eigen aanwezigheid als hij door het werk loopt en het bekijkt. Met verwijzing naar de museumarchitectuur van Lina Bo Bardi, de Braziliaanse architect die in de jaren zestig ophangsystemen van glazen panelen ontwikkelde, creëert Koether in twee zalen van de oudbouw in het Van Abbemuseum haar eigen ophangsysteem van transparante glaswanden. De bezoeker kan letterlijk heen en weer schakelen tussen de dramatische zwarte taferelen van de glasschilderijen, bijvoorbeeld de serie The Necessity of Multiple Inconsistent Fantasies (2008) en een groep krachtige rode landschappen, zoals Incarnation Found Identified Executed (2008). Laatstgenoemde is een serie van werken die Koether zelf ‘bruised Cézannes’ noemt. Deze serie bestaat uit een groep ‘schilderen-op-nummer’ stillevens waarvan zij landschappen maakt. Hierdoor worden alle verwijzingen instabiel en vloeien samen tot iets nieuws, dat zij voor de kijker onmiskenbaar tastbaar maakt.

Schilderen en muziek

Zowel de esthetische als de inhoudelijke aspecten van Koethers werk verwijzen naar zaken buiten het schilderen: literatuur, muziek en populaire cultuur. Deze tentoonstelling bevat ook twee werken uit de door Koether ontwikkelde serie ‘Sovereign Women’. In het Van Abbemuseum toont zij The Soul between Heaven and Hell 2 (picture after an image of Maria Callas on stage) (2008) en Souveraine (picture after an image of Kylie Minogue on stage, from the KSTA) (2008).

Schilderen en mythologie

In de centrale zaal stelt Koether één enkel schilderij tentoon, deze is bevestigd op zijn eigen muur en is getiteld Hot Rod (after Poussin) (2009). Het is een remake door de kunstenaar, schaal één op één, van Poussins Landscape with Pyramus and Thisbe (1651). Het schilderij wordt extra verlicht door een klassieke theaterspot, die reageert met het iriserende oppervlak van het schilderij. De remake is een verbeelding van het verhaal van Ovidius over Pyramus en Thisbe, een zeer populair onderwerp in de schilderkunst van na de Renaissance. De geliefden, die van hun ouders niet mogen trouwen, spreken af elkaar op een nacht heimelijk te ontmoeten bij een bron. Thisbe arriveert als eerste, maar terwijl ze zit te wachten komt een leeuwin, die net een prooi heeft gedood, haar dorst lessen, haar kaken druipend van het bloed. Thisbe vlucht, maar verliest in de haast haar mantel, die vervolgens door het beest aan flarden wordt gescheurd. Als Pyramus arriveert en het bebloede kledingstuk ontdekt, is hij ervan overtuigd dat het ergste is gebeurd. Hij geeft zichzelf de schuld van de vermeende dood van zijn geliefde en stort zich in zijn zwaard. Als Thisbe terugkeert en haar geliefde stervend aantreft, pakt ze zijn zwaard en stort zich erin. Dit verhaal werd zeer populair in de schilderkunst van na de Renaissance. Curator John Kesley van Reena Spaulings in New York verklaart dit nieuwe werk als volgt: “In Koethers werk is vaak sprake van een toe-eigening en vervorming van mannelijke meesters als Manet en Cézanne. Haar recente ontmoeting met Poussin – via T.J. Clarks studie ‘The Sight of Death’ – is uitgegroeid tot een experimentele beweging tussen lezen en schilderen, een verkenning van de relaties tussen taal en beelden (en hun wederzijdse mishandeling).

Blend special Times 3  Jo Baer - Lynda Benglis - Jutta Koether

In samenwerking met Blend magazine is een speciale uitgave verwezenlijkt waarbij het idee van een traditionele tentoonstellingscatalogus naar een hoger plan wordt getild. In plaats van een resumé van het tentoongestelde werk van de kunstenaars, staat de uitgave in het teken van speciaal vervaardigde interviews, fotoshoots en kunstwerken geïnspireerd door het oeuvre van het drietal. De speciale uitgave is te koop vanaf de opening en tijdens de expositie. Ook is de uitgave los verkrijgbaar in de winkel.
Verkoopprijs €5,95

Onderdeel van: Triotentoonstelling 2009

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: