tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum

Lissitzky+

Conservatoren: John Milner (Gastcurator), Willem Jan Renders (Projectleider)

De tentoonstelling Lissitzky+ heeft als doel om Lissitzky’s oeuvre in een nieuw licht te plaatsen. Voor deze nieuwe presentatie wordt een hele verdieping van de Nieuwbouw van het museum opnieuw ingericht.

Het Van Abbemuseum bezit een van de belangrijkste en grootste collecties ter wereld van de Russische kunstenaar El Lissitzky (1890-1941). Hij was misschien wel de meest dynamische kunstenaar van zijn tijd. Lissitzky is van groot belang voor het Van Abbemuseum. Zijn werk, zijn ideeën en zijn artistieke doelen komen sterk overeen met de betrokkenheid van het museum bij het experiment, bij radicale creativiteit en bij het publiek.

Lissitzky maakte geen statische, afgeronde werken. Zijn creativiteit was dynamisch, openbaar, vol plannen en projecten, vol leven. Het museum wil dat leven – die vitaliteit - graag zichtbaar maken voor onze tijd. Lissitzky was schilder, graficus, ontwerper van architectuur, meubels, boeken en posters. Hij was schrijver, fotograaf en een onvermoeibaar reiziger. Hij was ook een ware bemiddelaar tussen de cultuur van Sovjet-Rusland en West-Europa. Hij werkte nauw samen met Kazimir Malevich, Hans Arp, Kurt Schwitters, Laszlo Moholy-Nagy, Theo van Doesburg en vele anderen, waaronder architecten, theaterregisseurs, filmmakers in heel Europa. Geïnspireerd door vernieuwingen in technologie en wetenschap zochten deze kunstenaars in de jaren twintig van de vorige eeuw naar een nieuwe, revolutionaire beeldtaal. Daarmee wilden ze een utopische werkelijkheid verbeelden. Met name in Rusland zetten kunstenaars deze beeldtaal in bij de opbouw van een nieuwe socialistische maatschappij.

Malevich werd de mentor en later collega van Lissitzky. Door Malevich maakte Lissitzky kennis met het Russische Futurisme. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de jonge Lissitzky gedwongen Duitsland, waar hij architectuur studeerde, te verlaten. Hij keerde terug naar Rusland, eerst naar Moskou en daarna naar Vitebsk (nu in Wit- Rusland). Daar werkte hij als docent aan de Volksakademie, die Chagall na de Revolutie in Vitebsk oprichtte. Toen Malevich in Vitebsk arriveerde, om les te geven aan de akademie, werd Lissitzky bekeerd tot de dynamische, geometrische kunst die Malevich 'Suprematisme' had gedoopt. Deze stroming wilde de wereld veranderen. Het verleden was dood; de enige monumenten van belang waren, zoals Lissitzky ze noemde, "Monumenten voor de Toekomst".

Het museum heeft Prof. dr. John Milner van het Courtauld Institute in Londen, kenner van de Russische avant-garde, gevraagd om een presentatie rondom de Lissitzky collectie te bedenken. Het doel van deze presentatie is om het oeuvre van Lissitzky en zijn collega’s en tijdgenoten in een nieuwe context te tonen. De tentoonstelling laat een nieuw licht schijnen, niet alleen op de persoon Lissitzky, maar ook op de context van zijn werk en de tijd waarin het gemaakt werd. Lissitzky kan worden beschouwd als belangrijk voorloper van de hedendaagse kunstenaars, iemand die zich bewust is van zijn sociale en politieke rol maar ook van de eisen die hij zichzelf en anderen stelt met betrekking tot artistieke innovatie.

In deze tentoonstelling (19 september 2009 tot 25 maart 2012) staat Overwinning op de Zon, de futuristische opera die in 1913 voor het eerst in St. Petersburg werd uitgevoerd, centraal.

video

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: