HIHA Collectie Van Abbemuseum foto Peter Cox
HIHA Collectie Van Abbemuseum foto Peter Cox

tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum

John Körmeling

Plug In #08

Kunstenaar: John Körmeling

Architect, beeldend kunstenaar, uitvinder en vrijdenker, zo wordt John Körmeling (1951) wel getypeerd. Zijn werk is even divers; een grote lichtsculptuur, stripachtige tekeningetjes met beeld- en woordspelingen, schetsen van al dan niet uitvoerbare bouwsels, maquettes en onconventionele oplossingen voor problemen van ruimtelijke ordening, je komt het allemaal tegen op deze presentatie van Körmelings werk in de collectie van het Van Abbe.

Sinds kort is daar nog een werk bijgekomen: de overdekte brug, die het museum ook vanaf Stratumseind toegankelijk maakt.

Achter die veelheid gaat een kunstenaar schuil, die graag ten strijde trekt tegen de op de loer liggende benepenheid van de georganiseerde samenleving. Maar zijn oorlogsvoering is er een van het vrolijke soort; humor blijkt een effectief wapen. Een stripachtig tekeningetje uit 1991 toont twee wandelende onderbenen, die zijn voorzien van een rechthoekig stukje vloerbedekking; ‘Vaste vloerbedekking onder je schoenen’ luidt de titel. Een absurdistisch beeld dat aanleiding geeft tot allerlei filosofische bespiegelingen; de Carpetlandloper als symbool van conformisme.

“Stedebouwkundigen! (…), ook U die zich verstopt achter Grondzaken” luidde in 1992 de aanhef van een advertentie, waarin Körmeling gemeenteambtenaren opriep tot een ontwerpduel op de veranda van zijn huis in Eindhoven. Want zelf zoekt hij het in de hoogte en de ruimte. Zijn bouwsels verheffen zich vaak op hoge poten van de bodem en reiken als schets soms tot boven de wolken. In de maquette ‘Bouwkeet’ (1985) breekt een bouwkeetje door een kubusvormige constructie heen: “Een ontsnapping vanuit een in zichzelf gekeerde ruimte naar een ruimte die kijkt.” Maar ook down-to

earth oplossingen zijn kenmerkend voor Körmelings benadering. De verhitte discussies over de ruimtelijke ordening in ons kleine landje pareerde hij in ‘Verbouwing van geluidswal’ (1993) met een even eenvoudige als rigoureuze oplossing. De scheiding tussen autowegen en woongebieden is opgeheven; de woning staat weer gewoon direct aan de weg.

“Stedebouwkundigen! gedraag u niet als blindegeleidehonden” roept Körmeling, die niets moet hebben van ‘autistische’ nieuwbouwwijken en steden die nog het meeste weg hebben van een openluchtmuseum. Hij is op zoek naar locaties, waar de gebouwde omgeving even stiekem zijn gang mocht gaan. In Körmelings ‘Een goed boek’ zijn veel van die anonieme plekken -in binnen- en buitenland, in de stad en op het platte land- verzameld en in beeld gebracht. In de wirwar van anonieme gebouwen heeft een onaanzienlijk aanbouwtje zich tegen een gevel gevleid. Een knalgeel pakhuis aan de rand van een stad doet zijn opschrift ‘Big Yellow’ eer aan. Een huis in neo-koloniale stijl ontpopt zich als façade. En lonkende lichtreclames onttrekken de architectuur geheel aan het zicht. Het zijn de plekken waar Körmeling inspiratie vindt voor zijn eigen werk; architectuur als objet trouvé.

“Dames en heren, (…) wat hier staat is precies wat ik wil en voor de eerste keer in mijn leven ook wat anderen willen…” zei Körmeling in 1992 bij de ingebruikname van het starthuisje aan de wedstrijdroeibaan in Harkstede. Sindsdien zijn veel meer plannen gerealiseerd, bouwsels die het midden houden tussen beeld en architectuur. Ze hebben een vanzelfsprekend ogende ongecompliceerdheid, die door collega-kunstenaar en vriend, Henk Visch is getypeerd als “ja-maar-zo-kan-ikhet-ook” ontwerpen, die eruit zien alsof ze op een vrije zaterdagmiddag zijn ontstaan.

Niet alleen het ontwerp ook de uitvoering houdt Körmeling in eigen hand. Zo was hij in de afgelopen tijd, tussen de buien door, samen met de Amsterdamse scheepstimmerman Willem Schrammeijer aan het werk aan de kleinste overdekte brug ter wereld. Maar behalve dat is het ook een ingang die het opneemt tegen Krophollers museumentree uit 1936. De

plechtige zwaarwichtigheid, die in Krophollers tijd bij de status van een museum leek te horen, is Körmelings gebouwtje geheel vreemd, maar het trekt zich ook weinig aan van de designregels van nu. Baksteen heeft plaatsgemaakt voor felroze aluminium met een opgedrukt motief van ‘gepotdekseld’ hout. In plaats van door twee opzittende paarden worden we begroet door uitnodigende twinkelverlichting. Met een knipoog naar het uitgaansgebeuren op Stratumseind nodigt Körmeling ieder die nog twijfelt uit om over de brug te komen, want het museum is ‘echt iets voor u’.

 

Mede mogelijk gemaakt door

Mondriaan Stichting

John Körmeling - Plug In #08 is onderdeel van: Plug In

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: