Anselm Kiefer, Bilderstreit, 1977
Anselm Kiefer, Bilderstreit, 1977
Anselm Kiefer, Märkische Heide, 1977
Anselm Kiefer, Märkische Heide, 1977
Bernd & Hilla Becher, Steinkohlebergwerk-Zeche Hannibal-Bochum-Hofstede Ruhrgebiet (detail), 1973-1974
Bernd & Hilla Becher, Steinkohlebergwerk-Zeche Hannibal-Bochum-Hofstede Ruhrgebiet (detail), 1973-1974

tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum

Na Alles

Plug In #53

Kunstenaars: Bernd Becher, Hilla Becher, Anselm Kiefer

Conservator: Charles Esche

Hoe gaan we om met de geschiedenis? Welk effect heeft de geschiedenis op onze verbeelding en ons denken over het heden? Dit zijn de twee belangrijkste vragen die de kunstenaars Anselm Kiefer en Bernd en Hilla Becher in hun werk stellen. Als Duitsers hebben zij een bijzonder verwoestend deel van de geschiedenis te verwerken, toch kan de manier waarop ze het verleden inpassen in hun kijk op het heden als iets algemeners beschouwd worden.

Zowel Kiefer als de Bechers maken gebruik van realisme en figuratie in hun werk en beelden vaak landschappen af. Toch is hun werk heel verschillend. Kiefers schilderijen getuigen van de (typisch Duitse) romantische aantrekkingskracht van bossen, religie en heroïsche personages. De Bechers richten zich meer op de architectuur uit de industriële gouden eeuw van Europa. In deze ruimte worden de kunstenaars samengebracht en kunt u zelf beoordelen wie van hen de geschiedenis beter weergeeft.

In zijn werken haalt Kiefer thema’s uit de Duitse geschiedenis aan, waarbij de zwarte bladzijdes niet overgeslagen worden. Zelf zegt hij hierover: “Kunst moet verontrusten.” Deze verontrusting wordt versterkt door zijn manier van werken, rauw en rusteloos. In zijn werk heerst vaak een sfeer van ziekte en verderf, die letterlijk opgebouwd is uit viezigheid: zand, hout en stro, gecombineerd met dikke, ruwe lagen verf. Zoals Kiefer zegt: “Malen ist Krieg” (“Schilderen is oorlog”), waarbij hij zijn schilderijen soms met vuur te lijf gaat, waardoor zwart geblakerde delen ontstaan. De teksten in de schilderijen verwijzen naar de Duitse historie en christelijke verhalen, aangevuld met afbeeldingen van tanks, (Germaanse) mythologische en historische figuren. De vele lagen die hiermee in het werk ontstaan laten zien dat er rond een historische gebeurtenis ruimte ontstaat voor meerdere interpretaties en invalshoeken. De ‘verontrustende’ werken van Kiefer blijven op je netvlies achter, waardoor de ‘grote thema’s’ die hij aan de kaak wil stellen aan de oppervlakte blijven en zo niet vergeten worden.

Naast de schilderijen van Kiefer is er werk te zien van Bernd en Hilla Becher. Het is een fotoserie van de verlaten kolenmijn Zeche Hannibal in Duitsland. Het vastleggen van de Duitse geschiedenis gebeurt hier op een heel andere manier. De emotie die bij Kiefer nog zo duidelijk aanwezig is heeft hier plaats gemaakt voor een bijna wetenschappelijke observatie, waarbij iedere vorm van dramatiek uit de weg wordt gegaan. Ze gebruiken fotografie als registratiemiddel om de ‘werkelijkheid’ vast te leggen. Deze mechanische manier van werken laat de expressie van de kunstenaars achterwege, maar er kan niet ontkent worden dat de foto’s een heel eigen gezicht hebben, dat door de kunstenaars bepaald is.

Na Alles - Plug In #53 is onderdeel van: Plug In

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: