Alexander Dorner & El Lissitzky, Kabinett der Abstrakten, Halle für Kunst Lüneburg, 2009. Collectie van het Museum of American Art. Foto Julian Boy
Alexander Dorner & El Lissitzky, Kabinett der Abstrakten, Halle für Kunst Lüneburg, 2009. Collectie van het Museum of American Art. Foto Julian Boy
Chto Delat, Activist Club, 2007. Zaaloverzicht Van Abbemuseum 2009. Foto Peter Cox
Chto Delat, Activist Club, 2007. Zaaloverzicht Van Abbemuseum 2009. Foto Peter Cox
Marcel Broodthaers, Tapis de Sable, 1974. Foto Peter Cox
Marcel Broodthaers, Tapis de Sable, 1974. Foto Peter Cox

tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum
Opening: Saturday, 28 November 2009 16:00

Rien ne va plus

Play Van Abbe

Kunstenaars: Marcel Broodthaers, Pavel Büchler, Chto Delat, Alexander Dorner, Maria Eichhorn, El Lissitzky, Tino Sehgal, Lily van der Stokker, Franz Erhard Walther

Conservatoren: Christiane Berndes, Diana Franssen

Gast Conservatoren: Chto Delat, Galit Eilat, Museum of American Art Berlin, Steven ten Thije, Lily van der Stokker

De presentatie Rien ne va plus, samengesteld door Christiane Berndes, Diana Franssen en Steven ten Thije in samenwerking met gastconservatoren, toont een aantal installaties en projecten uit de collectie van het museum uit de periode van 1966 tot heden van kunstenaars die sociaal-maatschappelijke thema’s aankaarten in een expliciete dialoog met de museale context.

In Rien ne va plus ligt de nadruk op het verhaal van kunstenaars die de bezoeker betrekken in hun 'spel'. De titel is ontleend aan het signaal voor spelers van een roulettespel dat de door hen ingenomen posities niet meer veranderd kunnen worden en dat het toeval gaat bepalen wie er wint en wie er verliest.

De kunstenaars in Rien ne va plus spelen echter niet om de 'winst', maar om de regels ter discussie te stellen die gelden binnen het museum, de kunstwereld of de maatschappij. Ze vestigen de aandacht op regels die voor ons vaak zo vanzelfsprekend zijn, dat we ons er niet eens meer bewust van zijn. Is het mogelijk deze zichtbaar te maken? De tentoonstelling bevat werk van Marcel Broodthaers, Chto Delat, Tino Sehgal, Maria Eichhorn, Lily van der Stokker en Franz Erhard Walther. Het Museum of American Art Berlin is te gast in het Van Abbemuseum met de collectie Kabinett der Abstrakten.

De tentoonstelling

De kunstenaars in Rien ne va plus  stellen ieder op een eigen wijze economische, historische, politieke en esthetische regels ter discussie door middel van reflectie op de structuren van het museum. In deze tentoonstelling zijn het de kunstenaars die de spelregels bepalen. Kunst is een spel waarvan de spelregels tijdens het spelen duidelijk worden. Het is een vrijruimte die elke kunstenaar anders benut. In sommige werken wordt de bezoeker actief in het werk betrokken, andere werken willen nieuwe perspectieven bieden. Kunst vraagt de bezoeker oplettend te zijn en zichzelf vragen te stellen. Op die manier vestigen deze kunstenaars de aandacht op codes en systemen die niet alleen binnen het museum, maar ook daarbuiten bewust of onbewust gehanteerd worden. Vaak zijn deze codes zo vanzelfsprekend dat we ons er niet eens meer bewust van zijn. Is het mogelijk ze zichtbaar te maken? In deze tentoonstelling is gekozen voor werken die een expliciete dialoog aangaan met de museale context en de kloof tussen leven en kunst aan de orde stellen. De  kunstenaars in deze tentoonstelling willen de bezoekers kennis laten nemen van deze posities.

De titel

De titel, Rien ne va plus, is ontleend aan het roulettespel. Het is het signaal voor de spelers dat de ingenomen posities niet meer veranderd kunnen worden en het balletje gaat bepalen wie wint en wie verliest. De spelers in de tentoonstelling, de kunstenaars, spelen alleen niet voor de 'winst', maar om de regels ter discussie te stellen en het idee van wat we kunnen winnen opnieuw in te vullen. Ze spelen met het spel tegen het spel. Waar ze uitkomen kunnen we niet met zekerheid zeggen zolang het balletje rolt.

Belangrijke werken

In Rien ne va plus is een aantal installaties en projecten uit de collectie van het museum uit de periode van 1966 tot heden te zien. De tentoonstellingenreeks Lily van der Stokker en gast... eindigt met een presentatie van minimalistische werken uit de verzameling van het museum, geselecteerd door Van der Stokker zelf. Ze toont werken van door haar bewonderde en geliefde kunstenaars in de inmiddels beroemde ruimte met het door haar ontworpen behang. Speciaal voor deze presentatie ontwierp Van der Stokker een aantal muurschilderingen. Haar ‘versieringen’ geven de sobere minimale kunstwerken een onverwachte context. Op een ontwapenende maar scherpe manier doorbreekt ze de heilige huisjes in de kunst.

In de Activist Club (2007 (2009)) kijkt Chto Delat, een collectief van kunstenaars, critici, filosofen en schrijvers uit St. Petersburg en Moskou, naar het spanningsveld tussen kunst, politiek en activisme. Ze ontwierpen een kleine bioscoopruimte met een lees- en discussieruimte. En gebruiken het museum als een publieke plaats om een discussie over de positie van kunst in onze samenleving te initiëren. Vanaf december gaat een video- en lezingenprogramma van start met presentaties van zowel lokale als internationale kunstenaars en activisten. Dit programma wordt samengesteld door gastconservator Galit Eilat in nauwe samenwerking met de kunstenaars van Chto Delat. Elke maand zijn nieuwe video’s en/of lezingen te zien. De film die de hele dag door te zien is Episode 3 -Enjoy Poverty van filmmaker Renzo Martens. Kijk hier voor meer informatie.

Het Museum of American Art Berlijn, voor het eerst in Nederland te zien, onderzoekt de indelingen die museumdirecteuren voor de kunst hebben bedacht en de manier waarop ze hun opvattingen zichtbaar maakten. In de tentoonstelling is Het Museum of American Art, Berlijn te gast met een educatieve ruimte rond het Kabinett  der Abstrakten (2009) van de Russische kunstenaar El Lissitzky uit 1926.

Onderdeel van Play Van Abbe

Deel 1 van Play Van Abbe, Het Spel en de Spelers, richt zich op de spelers in het museum die de spelregels bepalen. In Rien ne va plus ligt de nadruk op de kunstenaars die elk op hun eigen manier de grenzen van de museale  context verkennen. Ze confronteren de bezoeker met vragen en dagen hem uit een positie in te nemen. Daarmee laten deze werken zien hoe kunstenaars nieuwe spelregels introduceren en daarmee een andere functionaliteit van het museum vragen dan het tonen van een schilderij of sculptuur.  Een performance of installatie uit een collectie van een museum vraagt bijvoorbeeld om een heel andere vorm van conservering en hergebruik dan een schilderij of sculptuur. Een installatie moet elke keer opnieuw opgesteld worden. Elke ruimte is anders en biedt andere mogelijkheden. Daarom gaat de conservator aan de slag met de verschillende potentiële betekenissen van het kunstwerk, soms samen met de kunstenaar en soms zonder hem of haar.

Mede mogelijk gemaakt door

BankGiro Loterij Mondriaan Stichting Provincie Noord-Brabant VSBfonds SNS REAAL Fonds

Rien ne va plus - Play Van Abbe is onderdeel van: Play Van Abbe - Deel 1

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: