John Körmeling toont zijn werk aan kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima bij hun bezoek aan Double Infinity , in aanwezigheid van Charles Esche, directeur Van Abbemuseum. Foto: Frans Schellekens
John Körmeling toont zijn werk aan kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima bij hun bezoek aan Double Infinity , in aanwezigheid van Charles Esche, directeur Van Abbemuseum. Foto: Frans Schellekens
Koninklijk paar in werk 'Fragmentarium' van Job Koelewijn. Double Infinity, 2010. Foto Frans Schellekens
Koninklijk paar in werk 'Fragmentarium' van Job Koelewijn. Double Infinity, 2010. Foto Frans Schellekens
Logo Double Infinity
Logo Double Infinity
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity
Bezoek kroonprins Willem Alexander en prinses Máxima aan Double Infinity, bij werk Surasi Kusolwong. Mei 2010. Foto Frans Schellekensbij Kusolwong Foto Frans Schellekens
Bezoek kroonprins Willem Alexander en prinses Máxima aan Double Infinity, bij werk Surasi Kusolwong. Mei 2010. Foto Frans Schellekens
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity
Surasi Kusolwong - Golden Fortune
Surasi Kusolwong, Golden Fortune (Good News Is Coming), 2009. Installation view at Para/Site Art Space, Hong Kong. Courtesy of the artist.
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity
Bezoek minister president Balkenende aan Double Infinity

tentoonstelling

Opening: Thursday, 29 April 2010 16:00

Double Infinity

Dutch Culture Centre in Shanghai, China

Kunstenaars: Lara Almarcegui, Asia Art Archives, Johanna Billing, Stanley Brouwn, Comfortable Collective, Cao Fei, Alicia Framis, Liu Gang, Wang Zhenfei & Wang Luming (HHD_FUN), Job Koelewijn, John Körmeling, El Lissitzky, David Maljkovic, Julika Rudelius, Speedism, Xu Tan, Xijing Men (Chen Shaoxiong, Gimhongsok, Tsuyoshi Ozawa), Zhou Xiaohu, Surasi Kusolwong

Conservatoren: Charles Esche, Davide Quadrio, Defne Ayas, Remco de Blaaij

Op 29 april 2010 opent het kunstproject Double Infinity, een gezamenlijk initiatief van het Van Abbemuseum en Arthub Asia in het Dutch Culture Centre in Shanghai, parallel aan de Wereldtentoonstelling 2010. Double Infinity is het resultaat van een hechte samenwerking tussen een Noordwest-Europees kunstmuseum en een Aziatisch kunstinitiatief en bestaat uit een expositie, performances, een lezingenprogramma en een publicatie. Double Infinity markeert de eerste keer dat een Europees museum zichzelf en zijn collectie openstelt voor de reacties van kunstenaars die leven en werken in China, reacties die ons een schat aan verrijkende, humoristische en kritische inzichten geven.

De feestelijke opening op 29 april 2010 wordt verricht door Eric Verwaal, consul-generaal van Nederland in Shanghai. Het openingsprogramma omvat onder meer een performance door de Chinese kunstenaar Zhou Xiaohu. Op 15 en 16 mei is er een uitgebreid publiek programma in het theater van het Dutch Culture Centre met discussies en performances door onder meer Julika Rudelius en Surasi Kusolwong.

Het project Double Infinity kronkelt in het rond en kruist zichzelf keer op keer. Het is een expositie, een verzameling performances, een lezingen-programma, een publicatie, een promotiemiddel, een viering, een samenwerking en een speelse kijk op internationale verhoudingen.

Het project is georganiseerd ter gelegenheid het Nederlandse Paviljoen Happy Street, ontworpen door John Körmeling, op de Wereldtentoonstelling 2010 in Shanghai. Het streeft ernaar om twee landen en twee steden – China en Nederland, Shanghai en Eindhoven – in een verbeeldende dialoog met elkaar te brengen, waarbij ze uit hun dagelijkse realiteit en hun uniciteit putten. Op eenzelfde manier concentreert Double Infinity zich op de visie van de kunstenaars op de stedelijke omgeving en de invloed hiervan op echte en verbeelde architectuur en richt zich op de aanspraak op kosmopolitisme die wereldtentoonstellingen door de jaren heen hebben gemaakt.

De tentoongestelde werken zijn deels afkomstig uit de collectie van het Van Abbemuseum en deels gemaakt door Chinese kunstenaars op uitnodiging van Arthub Asia. Aan de basis van de ontwikkeling van Double Infinity staat de artistieke benadering van John Körmeling. Zijn brede, disciplineoverschrijdende en onconventionele kijk op architectuur, stedenbouw, kunst en design is een belangrijke inspiratiebron geweest voor de selectie van de werken.

Het werk van de Thaise kunstenaar Surasi Kusolwong verandert bijvoorbeeld de tentoonstellingsruimte in een speelplaats voor een bijzondere ‘schatgraverij’. De achterzijde van de expositieruimte wordt gevuld met een overvloed aan afvaldraden waarin iedere week een gouden ketting met het Chinese symbool voor Double Happiness wordt verstopt – een cadeau voor de gelukkige vinder. Kusolwong gebruikt de huidige economische crisis als onderliggend motief voor deze installatie en verbindt zo de traditionele waarde van goud en de Chinese cultuur met een verschuiving van de focus van de hedendaagse media op economische zaken naar het veld van de kunst.

Een ander voorbeeld is Comfortable Collective, een kunstenaarscollectief opgericht door jonge kunstenaars uit Shanghai, met in deze aflevering Gao Mingyan, Jin Shan, Li Mu en Maya Kramer. Samen richten zij zich op het culturele conflict aanwezig binnen de artistieke methode van het site-specific werken en het aansporen van bezoekers om mee te doen en de hernieuwde kunstwerken fysiek te ervaren. Comfortable Collective houdt zich bezig met de relationele aspecten van het maken van kunst en de rol van een collectie in het globale kunstsysteem. In dit geval geeft de groep een reactie op de collectie van het Van Abbemuseum door werken uit de collectie te manipuleren, kopiëren, vervormen en weg te laten vallen, om zo nieuwe lagen aan de reeds voltooide kunstobjecten toe te voegen. Welke invloed heeft de houding van een kunstenaar op het beeld van een volledige collectie?

 

Publiek programma

Het publieke programma bestaat uit presentaties, performances en lezingen met een mengeling van Europese en Aziatische reacties op de voornaamste kerngedachten van het project Double Infinity.

 

  • 29 april, 16.00-19.00u - Comfortable Collective
    Maya Kramer, een van de leden van Comfortable Collective, wil in samenwerking met snoepmakers de bezoekers van de opening verbazen met werken van geblazen suiker. Deze werken zijn 'kopieën' van kunstwerken uit de collectie van het Van Abbemuseum die niet geselecteerd werden voor de tentoonstelling.

 

 

  • 29 april, 17.00u – The Party Camp Project door Zhou Xiaohu.
    Tijdens de opening van de tentoonstelling nodigt Xiaohu de aanwezige gasten, obers en technische dienst uit om deel te nemen aan de opening door ze een reeks van aanwijzingen te geven.

 

 

  • 15-16 mei, 11.00-17.00 uur - Symposium Last Two Decades Revisited - programmaboekje
    In het weekend van 15 en 16 mei vindt een speciaal publiek programma plaats, getiteld Last Two Decades Revisited. De inspiratie voor dit programma komt uit een alternatieve tijdslijn voor Chinese (kunst)geschiedenis en de huidige kwetsbaarheid van culturele uitwisseling. Deelnemers zijn onder meer: Chen Tong, Fei Dawei, Li Zhenhua, Alexander Brandt, Hu Jieming, Song Haidong, Carol Lu,  Jin Shan, Viktor Misiano, Zhang Peili, Hyynjin Kim, Pieter van Wesemael. Conservatoren Charles Esche, Defne Ayas en Davide Quadrio zijn de moderators.

 

 

  • 15 mei, 15.30-17.00u – Rites of Passage door Julika Rudelius.
    Oorspronkelijk gemaakt als film zal Rudelius nu een live performance geven over het begrip vertaling. Haar werk wordt in deze live performance simultaan vertaald in het Chinees, Nederlands en Engels, waardoor er een voortdurende verschuiving van betekenissen plaatsvindt.

 

 

  • 16 mei, 12.00-13.30u - film van Asia Archive's From Jean-Paul Sartre to Teresa Teng: Contemporary Cantonese Art in the 1980s 
    Gebaseerd op onderzoek, zeldzame filmfragmenten en persoonlijke interviews met de belangrijkste kunstenaars, ggetuigt AAA's documentaire niet alleen van de "reading fever" die de kunstwereld in Chinese in de greep hield in de jaren tachtig. Het belicht ook het experimentalisme en de geestdrift van kunstenaars en critici in Zuid China die belangrijke en langdurig bijdragen aan de ontwikkeling van hedendaagse kunst hebben geleverd.

 

 

  • 16 mei, 16.00-17.00u – Golden Ghost (Double happiness comes to the door) door Surasi Kusolwong.
    De Thaise kunstenaar Surasi Kusolwong installeert een hele ruimte vol afvaldraden waar iedere week een gouden ketting wordt verstopt voor een gelukkige vinder. De vinder mag de ketting houden, zodat het ‘spel’ werkelijk de moeite waard is. Hier wordt gespeeld met de grenzen van waarde in onze samenleving.

 

Publicatie

De publicatie, ontworpen door Joost Grootens, tracht een wereld van cross-overs en conflicten tussen kunst en stedenbouwkundig ontwerp in kaart te brengen, beginnend in zowel Shanghai als Eindhoven. De foto-essays van Jiang Jun en Ingmar Swalue hebben op een conceptuele en esthetische manier deze vreemde maar toch nabije locaties in tekst en beeld weergegeven en zo een vergelijk mogelijk gemaakt. Het boek bevat bijdragen van de kunstenaars en conservatoren van Double Infinity en een interview met Pieter van Wesemael, stedenbouwkundig ontwerper en hoogleraar Architectural Design and Urban Culture aan de Technische Universiteit Eindhoven.

 

Locatie

Dutch Culture Centre
800 Show, 800 Changde Road
200040 Shanghai, China
Meer informatie via www.2010dcc.com

Openingstijden: Dinsdag - zondag: 11 -19 uur

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: