tentoonstelling

Locatie: Van Abbemuseum

Sean Snyder

Plug In #22

Kunstenaar: Sean Snyder

Het werk van Snyder is een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van beelden en de verslaggeving over oorlogen. De intentie is niet om commentaar te geven op politieke kwesties, maar om te onderzoeken hoe gebeurtenissen die uit de tweede hand worden geconsumeerd, worden weergegeven.

In zekere zin is het een poging om het nieuws serieus te nemen als iets dat informatie overbrengt en terugverwijst naar een realiteit die verder gaat dan het televisiescherm en de krantenpagina. Op deze manier wordt geprobeerd een aantal fundamentele vragen met betrekking tot representatie bloot te leggen.

Er zijn drie gerelateerde onderdelen:

1. ‘Untitled (Archive, Iraq)’ is een groeiend archief van digitale amateurfoto’s gemaakt door militaire eenheden en contractanten, opgegraven uit de filesharing-sites op internet. Hiermee wordt een schat aan beelden blootgelegd die anders grotendeels ongezien zouden blijven. Openlijke beelden van oorlog en geweld worden weggelaten ten gunste van de banale onderwerpen van amateurfotografen. De beelden geven een ander perspectief dan dat van de verslaggever die met de troepen meereist en wekken de indruk van toeristische, klassieke en criminele fotografie.

2. Voor ‘The Site’ wordt gebruik gemaakt van een door Westerse persbureaus geproduceerde matrix van beelden en verslagen over de schuilplaatsen van Saddam Hussein. Aan de hand van overlappende verslagen en visueel bewijs wordt een gelijksoortige, maar inconsistente voorstelling gegeven van een in tijd en plaats begrensd incident dat in de werkelijkheid niet langer bestaat. De analyse is niet samenzweerderig, maar eerder gericht op toegankelijkheid, timing en de relatie van verslaggevers tot hun onderwerp. Zo valt bijvoorbeeld op dat de media zich vooral lijken te richten op Westerse consumptiegoederen zoals snoep, geconserveerd vlees en deodorant.

3. De video ‘Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars’ onderzoekt de acceptatie van consumenten-producten aan alle kanten van het ideologische spectrum en de veranderende rol van fotojournalisten nu er tegenwoordig allerlei digitale fotobewerkingssoftware verkrijgbaar is. Door beelden te gebruiken van amateurs en van persbureaus als Associated Press worden de conventies voor en complicaties in de totstandkoming van oorlogsbeelden onderzocht. Dit gebeurt aan de hand van concepten als de geschiedenis van enscenering, digitale manipulatie van beelden, de nieuwskijker als consument en de fotojournalist als plunderaar.

Mede mogelijk gemaakt door

Mondriaan Stichting Mondriaan Stichting

Sean Snyder - Plug In #22 is onderdeel van: Plug In

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: