Sean Snyder, Untitled (Archive Iraq), installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Sean Snyder, Untitled (Archive Iraq), installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Akram Zaatari, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Akram Zaatari, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Denmark, installation view Van Abbemuseum 2010. Photo Peter Cox
Denmark, installation view Van Abbemuseum 2010. Photo Peter Cox
Hannah Hurtzig, Flight Case Archive, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox DSC3023
Hannah Hurtzig, Flight Case Archive, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox DSC3023
Michal Heiman, Attacks on linking, installaton view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Michal Heiman, Attacks on linking, installaton view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Lidwien van der Ven, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Lidwien van der Ven, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Lia Perjovschi installation view VAM photo Peter Cox
Lia Perjovschi installation view VAM photo Peter Cox
Michal Heiman, Michal Heiman Test (M.H.T.) No. 4, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Michal Heiman, Michal Heiman Test (M.H.T.) No. 4, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Lia Perjovschi - A subjective general art history from modernism today a research from 1990
Lia Perjovschi - A subjective general art history from modernism today a research from 1990
Raeda Saadeh - Untitled, 2003. Foto. Uit de collectie van Contemporary Art Museum Palestine (CAMP)
Raeda Saadeh - Untitled, 2003. Foto. Uit de collectie van Contemporary Art Museum Palestine (CAMP)
Sean Snyder - Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars, 2004-2005.  Video, 14'47''. Collectie Van Abbemuseum. Screenshots
Sean Snyder - Casio, Seiko, Sheraton, Toyota, Mars, 2004-2005. Video, 14'47''. Collectie Van Abbemuseum. Screenshots
Lidwien van de Ven - Freedom of Expression (Brussels, 14/02/2008), 2008. Video, 17’. Collectie Van Abbemuseum
Lidwien van de Ven - Freedom of Expression (Brussels, 14/02/2008), 2008. Video, 17’. Collectie Van Abbemuseum
Ayreen Anastas Pasolini Pa Palestine photo Antoine Derksen
Ayreen Anastas Pasolini Pa Palestine photo Antoine Derksen
Akram Zaatari - All is Well on the Border, 2003
Akram Zaatari - All is Well on the Border, 2003
Denmark, Archief 3: rolarchief van archieven van afgesloten archieven, 1972-2010
Denmark, Archief 3: rolarchief van archieven van afgesloten archieven, 1972-2010
Akram Zaatari, All is Well on the Border, 2003
Akram Zaatari, All is Well on the Border, 2003

tentoonstelling

Opening: Saturday, 25 September 2010 16:00

De principes van verzamelen - Het verzamelen van principes

Play Van Abbe, Deel 3

Kunstenaars: Michal Heiman, Hannah Hurtzig, Lia Perjovschi, Sean Snyder, Lidwien van de Ven, Akram Zaatari, Denmark, Zofia Kulik

Conservatoren: Galit Eilat, Christiane Berndes, Diana Franssen

In het derde deel van Play Van Abbe staat het verzamelen centraal. Wat betekent het om kunstwerken samen te brengen en te bezitten? Welk wereldbeeld roep je op met een collectie? Wie brengt de werken samen en waarom?

Deel 3 van Play Van Abbe gaat over de verzameling als een archief van visuele culturele herinneringen. Het museum laat zien wat een verzamelbeleid zegt over de tijd waarin de verzameling tot stand komt. Ook vragen we ons af wat het betekent om ‘politieke momenten’ te verzamelen; momenten die de ontwikkelingen in onze hedendaagse cultuur betekenis geven.
U krijgt de kans om een selectie van werken uit de verzameling van het Van Abbemuseum te zien en deze te vergelijken met verzamelingen en archieven die door kunstenaars zijn aangelegd. Zij gebruiken het verzamelen als strategie om een beeld te scheppen van de sociaalmaatschappelijke situatie waarin ze leven.

Persoonlijk beeld van historische momenten

In de tentoonstelling zijn kunstenaars te zien die de mechanismen van verzamelen gebruiken om een politieke positie te tonen. In veel kunstwerken worden historische momenten vanuit een persoonlijk oogpunt bezien en worden algemeen bekende (media)beelden gecombineerd met persoonlijke verhalen en foto’s. Een voorbeeld is het werk van Sean Snyder dat zich richt op de productie van beelden en de weergave van oorlogen door de media. Hij probeert zo fundamentele vragen over representatie te onthullen.

 

Verzamelingen van kunstenaars

Soms is er een gebrek aan geschikte instellingen die een collectieve geschiedenis laten zien, waardoor kunstenaars gedwongen zijn om hun eigen partijdige kunstverhalen, archieven en verzamelingen te creëren. Zij zoeken hun eigen historische wegen, verbinden onderbroken verhalen en vormen hun identiteit met deze verzamelingen. Het werk van Sofia Kulik bijvoorbeeld geeft een alternatief verhaal van (kunst in) Polen tussen de jaren 1971 en 1987 en de Roemeense kunstenaar Lia Perjovschi heeft een subjectieve kunstgeschiedenisindex ontwikkeld die uitgegroeid is tot het Contemporary Art Archive/Centre for Analysis (CAA/CfA). Bekijk hier haar verzameling.

 

Institutionele verzamelingen

Naast werken van individuele kunstenaars worden enkele collecties onder de loep genomen. Bezoekers kunnen de collectie van het Van Abbemuseum in een nieuw licht zien, doordat de typerende principes achter deze collectie visueel geanalyseerd worden. Ook wordt een deel van de collectie van het Contemporary Art Museum Palestine (CAMP) voor het eerst getoond, gecombineerd met de beweegredenen en mogelijkheden voor de toekomst van een echt Palestijns museum.
Een andere collectie die belicht wordt, is de BKR Eindhoven collectie van het Instituut Collectie Nederland (ICN). Het ICN heeft 10 bijzondere kunstwerken uit zijn eigen collectie geselecteerd om uit te lenen aan inwoners van Eindhoven en omgeving. Veel kunst van de BKR staat vooral in het depot en is moeilijk toegankelijk. Is dat de bedoeling van openbare verzamelingen? Op speelse wijze willen het ICN dit ter discussie stellen. Lees meer op www.bkrkunst.nl.  

 

Programma opening 25/09/2010

16.00 – 16.45 uur Openingsspeech in het auditorium door Kader Abdolah, de Iraans-Nederlandse schrijver en columnist, en Charles Esche, directeur Van Abbemuseum

16.00 – 18.00 uur Rondleidingen door speciale gastrondleiders

17.00 – 19.00 uur KIOSK for Useful Knowledge: verhalen over plaatsen, steden, gebieden. Het Museum: Live-dialoog Nr.1 tussen Paul O’Neill en Annie Fletcher, conservator Van Abbemuseum. Het gesprek is live te volgen in zaal B0-06 en wordt gearchiveerd door Hannah Hurtzig / Mobile Academy. Paul O’Neill is conservator, kunstenaar en onderzoeker bij Situations in Bristol.

Mede mogelijk gemaakt door

Onderdeel van: Play Van Abbe

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: