Surasi Kusolwong, Naked Machine (Volkswagen Modern), 2000-2011, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox  DSC9821
Surasi Kusolwong, Naked Machine (Volkswagen Modern), 2000-2011, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox DSC9821
Erwin van Doorn, ... maar nu moet het maar ..., 2007 – 2010. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Erwin van Doorn, ... maar nu moet het maar ..., 2007 – 2010. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Marko Peljhan, Territory 1995, opening Van Abbemuseum 2 April 2011. Foto: Van Abbemuseum
Marko Peljhan, Territory 1995, opening Van Abbemuseum 2 April 2011. Foto: Van Abbemuseum
Richard Long, Wood circle, 1977. Installation view Van Abbemuseum. Photo: Peter Cox
Richard Long, Wood circle, 1977. Installation view Van Abbemuseum. Photo: Peter Cox
Joseph Beuys, Voglie vedere i miei montagne, 1971, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Joseph Beuys, Voglie vedere i miei montagne, 1971. Installation view Van Abbemuseum. Photo: Peter Cox
Surasi Kusolwong, FeetBall Rietveld Table (Klompen Kick Yes-No-Ok), 2008. Installation view Van Abbemuseum 2008. Photo: Peter Cox
Surasi Kusolwong, FeetBall Rietveld Table (Klompen Kick Yes-No-Ok), 2008. Installation view Van Abbemuseum 2008. Photo: Peter Cox
James Lee Byars, Hear TH FI TO IN PH Around This Chair, 1978. Photo: Peter Cox
James Lee Byars, Hear TH FI TO IN PH Around This Chair, 1978. Photo: Peter Cox
Anselm Kiefer, Fallender Engel, 1979. Photo Peter Cox
Anselm Kiefer, Fallender Engel, 1979. Photo Peter Cox
Oliver Ressler, What Is Democracy?, 2009. Installatie / Installation: Peacock Visual Arts, Aberdeen, 2010
Oliver Ressler, What Is Democracy?, 2009. Installatie / Installation: Peacock Visual Arts, Aberdeen, 2010
Sieverding Nachtmensch 1197
Katharina Sieverding, Nachtmensch, 1982. Photo: Peter Cox
Anselm Kiefer, Wege der Weltweisheit, 1977. Photo: Peter Cox
Anselm Kiefer, Wege der Weltweisheit, 1977. Photo: Peter Cox
Play Van Abbe Part 4, installation view, 2011. Photo Peter Cox
Play Van Abbe Part 4, installation view, 2011. Photo Peter Cox
Play Van Abbe Part 4, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Play Van Abbe Part 4, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
installation view Katharina Sieverding, Nachtmensch, 1971. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
installation view Katharina Sieverding, Nachtmensch, 1971. Installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox
Erwin Van Doorn, ... maar nu moet het maar ..., 2007 – 2010. Zaaloverzicht Van Abbemuseum_photo Peter Cox DSC9886
Erwin Van Doorn, ... maar nu moet het maar ..., 2007 – 2010. Zaaloverzicht Van Abbemuseum_photo Peter Cox DSC9886

tentoonstelling

Opening: Saturday, 26 February 2011 16:00

De pelgrim, de toerist, de flaneur (en de werker)

Play Van Abbe Deel 4

Kunstenaars: Gerrit van Bakel, Georg Baselitz, Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, James Lee Byars, Sarah Charlesworth, Robert Delaunay, Thierry De Cordier, Braco Dimitrijevic, Erwin vanDoorn, Barry Flanagan, Hamish Fulton, Douglas Gordon, Jenny Holzer, Anselm Kiefer, Surasi Kusolwong, Richard Long, Cristina Lucas, Klaus Mettig, Piet Mondriaan, Deimantas Narkevičius, Marko Peljhan, Pablo Picasso, David Robilliard, Oliver Ressler, Martha Rosler, Ulay / Abramovic, Katharina Sieverding, Jan Vercruysse, Andy Warhol, Yang Zhenzhong, Erwin van Doorn & Inge Nabuurs

Sprekers: Charles Esche, Matthijs Rümke

Conservatoren: Charles Esche, Christiane Berndes, Galit Eilat, Steven ten Thije, Diana Franssen

Er is niet één manier van kijken naar een kunstwerk en in Play Van Abbe - Deel 4 worden bezoekers letterlijk uitgenodigd om een bepaalde rol te spelen; die van de pelgrim, de toerist, de flaneur en de werker. Elk van deze rollen ervaart het museum en zijn kunst op een eigen manier. De rollen liggen niet vast, als bezoeker kun je tijdens je bezoek wisselen van rol. De keuze van werken voor de tentoonstelling is op basis van de collectie van het Van Abbemuseum, aangevuld met een aantal geleende sleutelwerken.

De rollen

Het museum richt zich in het vierde deel van Play Van Abbe op de criteria die bezoekers vaak hanteren om een oordeel over kunst te vormen. Deze criteria zijn de laatste jaren complexer en onzekerder geworden en beperken zich zeker niet langer tot oude maatstaven van schoonheid en waarheid.

De titel van de tentoonstelling beschrijft mogelijke rollen die een museumbezoeker kan spelen als hij of zij een kunstwerk of tentoonstelling bekijkt. Elk van deze rollen ervaart het museum op een andere manier en krijgt ook zijn eigen ‘gereedschap’ om het museum te verkennen. De rollen liggen niet vast. Tijdens hun bezoek kunnen bezoekers steeds van rol wisselen of de zalen in een andere rol opnieuw bezoeken. Ook kennen de rollen geen hiërarchische ordening, in feite vullen ze elkaar aan.

De pelgrim
Terwijl hij zijn persoonlijke, spirituele pad beloopt, zoekt de pelgrim naar openbaring door contemplatieve observatie. Teksten en voorwerpen vormen een permanente versterking van zijn geloof.

De toerist
Even helemaal weg van dagelijkse bezigheden, zoekt de toerist naar het afwijkende en het aparte. Meestal geniet de toerist van díe dingen die de reisgids als ‘authentiek’ bestempelt en krijgt hij door het verkennen van nieuwe omgevingen, inzicht in de kern van zaken thuis. 

De flaneur
Al rondzwervend zonder vooropgesteld doel, staat de flaneur voor alles open, los van enige verplichting. Nergens toe behorend, altijd op afstand van de werkelijkheid om hem heen, gebruikt hij zijn ervaringen om eigen innerlijke verhalen te illustreren.

De werker
Kan elke uitdaging aan. Geëngageerd en betrokken knobbelt hij de realiteit uit door actie en productie.

In het museum lopen verschillende “game masters” die het publiek wegwijs maken tijdens een bezoek. Zij begeleiden de verschillende rollen en helpen bij de oriëntatie en het geven van feedback.

De kunstwerken

In de Oudbouw van het museum wordt gebruik gemaakt van de symmetrische plattegrond van de zalen. Bezoekers maken een reis door een landschap van kunstwerken over individuele en collectieve sociale ervaringen. Er is werk te zien van Ulay / Abramović, Georg Baselitz, Joseph Beuys, James Lee Byars, Hamish Fulton, Douglas Gordon, Jenny Holzer, Anselm Kiefer, Richard Long, Oliver Ressler en anderen.

Op de begane grond van de Nieuwbouw wordt de tentoonstelling voortgezet via een parcours dat lijkt op een wandeling door een onbekende stad. De bezoeker kan de straten volgen, maar ook een blik achter de façades werpen en kunstwerken ontdekken die het intiemere privédomein laten zien. Met werk van onder meer Sarah Charlesworth, Erwin van Doorn & Inge Nabuurs, Barry Flanagan, Surasi Kusolwong, Katharina Sieverding, Andy Warhol en Yang Zhengzhong.

video

video

Mede mogelijk gemaakt door

BankGiro Loterij Mondriaan Stichting Provincie Noord-Brabant SNS REAAL Fonds VSBfonds

De pelgrim, de toerist, de flaneur (en de werker) - Play Van Abbe Deel 4 is onderdeel van: Play Van Abbe

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: