tentoonstelling

Opening: Saturday, 24 March 2012 15:00

Yael Bartana - ... and Europe will be stunned

Solotentoonstelling

Sprekers: Charles Esche, Rudi Fuchs

Conservator: Galit Eilat

De tentoonstelling … and Europe will be stunned was een van de sensaties van de 54e Biënnale in Venetië in 2011 waar het voor het eerst getoond werd in het Poolse nationale paviljoen. Deze video-installatie van de Israëlisch-Nederlandse kunstenaar Yael Bartana (Kfar Yehezkel, Israel, 1970) bestaat uit drie films: Mary Koszmary ('Nachtmerrie', 2007, collectie Van Abbemuseum), Mur i wieża ('Muur en toren', 2009, collectie Van Abbemuseum) en Zamach ('Moord', in 2011 door Outset aan het Van Abbemuseum en het Museum of Modern Art in Warschau geschonken). Tesamen vormen ze The Polish Trilogy over de Jewish Renaissance Movement in Polen (JRMiP) die pleit voor de terugkeer van 3,3 miljoen Joden naar Polen. 
De tentoonstelling wordt op zaterdag 24 maart om 15:00 uur geopend, om 16:00 uur houden oud-directeur Rudi Fuchs en huidig directeur Charles Esche een openingsspeech.

De drie films gaan over de activiteiten van de Jewish Renaissance Movement in Polen (JRMiP): een politieke groepering die oproepen tot terugkeer van Joden naar het land van hun voorvaderen. De films zitten vol met verhalen over de Israëlische kolonistenbeweging, Zionistische dromen, antisemitisme, de Holocaust en het Palestijnse recht op terugkeer. Met het realiseren van deze filmtrilogie legde de kunstenaar de fundamenten voor een nieuwe politieke beweging.

Samen met de films wordt een archief getoond met een verkenning van de historische en esthetische referenties die in de films naar voren komen. Ook liggen er manifesten van de JRMiP klaar om mee te nemen en bezoekers worden aangemoedigd zich aan te melden bij de beweging.

De films

Mary Koszmary (vertaling: Nachtmerrie) is de eerste film in de trilogie. Slawomir Sierakowski, een jonge Poolse intellectueel en de leider van de JRMiP, spreekt het bijna lege Decennial Stadion in Warschau toe en roept Joden op om terug te keren naar Polen. Door gebruik te maken van de structuur en de gevoeligheid van een propagandafilm, stelt de retoriek van Mary Koszmary hedendaags antisemitisme en vreemdelingenhaat in Polen aan de kaak, net als het verlangen onder de Poolse intelligentsia naar het Joodse verleden en de zionistische droom van terugkeer naar Israël.

De tweede film Mur i wieża (vertaling: Muur en toren) vindt plaats op het voormalige terrein van het getto van Warschau. In de film komen de leden van de JRMiP naar de Poolse hoofdstad om een kibboets te bouwen, welke tegelijkertijd is ingebed in en geïsoleerd van de omringende gemeenschap. De hoge mate van realisme en de emotionele soundtrack benadrukken de conflicten die horen bij een nederzettingenbeleid – in zowel het verleden, heden of de mogelijke toekomst. 

In de laatste film van de trilogie, Zamach (vertaling: Moord), onderwerpt Bartana de droom van een multinationale gemeenschap aan de ultieme test. De film toont de begrafenisceremonie van Sierakowski, de leider van de JRMiP, die gedood is door een onbekende moordenaar. De video laat de kijker achter in onzekere staat over de status van de JRMiP: is het pure hallucinatie, een artistiek project of eerder een concrete en constructieve mogelijkheid voor de nabije toekomst van Polen, Europa en het Midden-Oosten?

Directeur Charles Esche over Zamach: ”Dit werk is het laatste in een trilogie van videowerken dat het verhaal van de Jewish Renaissance Movement in Polen vertelt. De presentatie van de drie werken in de tentoonstelling …and Europe will be stunned tijdens de Biënnale van Venetië van het afgelopen jaar werd alom bejubeld. Het Van Abbemuseum had de twee eerdere video’s al aangekocht voor zijn collectie en met dit afsluitende deel hebben we nu het werk in zijn totaliteit. The Polish Trilogy is een indrukwekkend en ambitieus kunstwerk dat zowel inhoudelijk als qua vorm zeer sterk is. Het is een unieke gelegenheid voor het Nederlandse publiek om deze installatie te zien die, naar mijn idee, een van de kernwerken van onze collectie zal worden”.

Publicaties

Bij de tentoonstelling hoort de publicatie A Cookbook for Political Imagination, gemaakt voor de Biënnale van Venetië. Het is een handleiding van politieke instructies en recepten, geleverd door meer dan vijftig internationale auteurs.

De tweede publicatie, …and Europe will be stunned – The Polish Trilogy, bevat een uitgebreide reeks stills uit de drie video’s, de teksten van de speeches uit de films en een aantal nieuwe essays van Ariella Azoulay en Adi Ophir, Boris Groys, Joanna Mytkowska en Jacqueline Rose. Het is uitgegeven door Artangel, Ikon, Birmingham; Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek; Museum of Modern Art in Warschau en het Van Abbemuseum.

Deze tweede publicatie is ook te bestellen in onze webshop...

video

Mede mogelijk gemaakt door

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: