FREE SOL LEWITT by SUPERFLEX, 2010. Photo Peter Cox
FREE SOL LEWITT by SUPERFLEX, 2010. Photo Peter Cox
installation view repetition Summer Display 1983 room1 photo Peter Cox
installation view repetition Summer Display 1983 room1 photo Peter Cox
Chto Delat, Activist Club, 2007. Zaaloverzicht Van Abbemuseum 2009. Foto Peter Cox
Chto Delat, Activist Club, 2007. Zaaloverzicht Van Abbemuseum 2009. Foto Peter Cox
Installation view Museu de Arte de Sao Paulo, 2010. Photo: Peter Cox
Foto: Peter Cox
Hannah Hurtzig, Flight Case Archive, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox DSC3023
Hannah Hurtzig, Flight Case Archive, installation view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox DSC3023
Michal Heiman, Attacks on linking, installaton view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Michal Heiman, Attacks on linking, installaton view Van Abbemuseum, 2010. Photo Peter Cox
Surasi Kusolwong, Naked Machine (Volkswagen Modern), 2000-2011, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox  DSC9821
Surasi Kusolwong, Naked Machine (Volkswagen Modern), 2000-2011, installation view Van Abbemuseum. Photo Peter Cox DSC9821
Oliver Ressler, What Is Democracy?, 2009. Installatie / Installation: Peacock Visual Arts, Aberdeen, 2010
Oliver Ressler, What Is Democracy?, 2009. Installatie / Installation: Peacock Visual Arts, Aberdeen, 2010

evenement

Vragen aan het museum van de 21ste eeuw

Play Van Abbe Symposium

Het kunstmuseum ontstond in de 19de eeuw en het moderne kunstmuseum in de 20ste eeuw. Nu, aan het begin van de 21ste eeuw, vraagt het Van Abbemuseum zich af welke museumtype in deze eeuw zal ontstaan. Deze vraag stond centraal in het twee jaar durende programma Play Van Abbe en krijgt zijn kritisch slot in een tweedaags symposium op 1 en 2 juli. Op beide dagen loopt het programma van 10:30 - 19:00 uur. De voertaal is Engels.

Klik hier om te reserveren.

Sprekers:
Zdenka Badovinac
Bart de Baere
Christiane Berndes
Claire Bishop
Manuel Borja-Villel
Charles Esche
Reesa Greenberg
Ysbrand Hummelen
Sven Lütticken
Dorothea Seebode

Workshops:
Hannah Hurtzig
Museum of American Art
Public Movement
If I Can't Dance
Raum der Gegenwart – Kai-Uwe Hemken/Jakob Gebert
SUPERFLEX

Klik hier voor het programma

Verzamelen – Conserveren

Een van de kerntaken van een museum is verzamelen en conserveren. De wijze waarop we deze taken uitvoeren zegt niet alleen iets over het museum, maar over hoe we kunst in het algemeen begrijpen. In een tijd waarin het unieke kunstwerk uiteen is gevallen in hybride installaties rijst daarmee de vraag hoe en wat te verzamelen? Is het huidige onderscheid tussen archief en depot nog houdbaar, of is een werk net zo goed de informatie die het genereert – in wat voor vorm dan ook – als het feitelijke object? Is het museum de laatste rustplaats voor het kunstwerk, of juist een beginpunt voor een nieuw ‘leven’?

Deze vragen liepen als een rode draad door Play Van Abbe. Van de herinstallatie van een volledige tentoonstelling uit 1983 samengesteld door Rudi Fuchs, tot een aantal bijzondere aankopen als een historische museuminstallatie uit 1930 Raum der Gegenwart, het Flight Case Archive van Hannah Hurtzig en de installatie van het Museum of American Art. Al deze werken en projecten stellen complexe vragen over de huidige praktijk en vormen prisma waardoor het museum en de plek van kunst vandaag de dag.

Publiek Bezit – Publieke Verantwoording

Het museum in zijn huidige vorm, als publiek instituut, kreeg vorm aan het begin van de 19de eeuw toen in de nasleep van de Franse Revolutie de moderne staat ontstond. Gedurende de twee eeuwen die ons scheiden van dat begin heeft het museum continue deze samenleving gereflecteerd en eraan bijgedragen. Vandaag de dag roept het pubiek beheren en bemiddelen van een collectie nieuwe vragen. Wat bezit het museum het idee of het werk? En hoe bemiddel je kunstwerken in een tijd waarin communicatie vormen fundamenteel veranderen als gevolg van nieuwe media?

In Play Van Abbe heeft SUPERFLEX de vorm van publiek bezit op het scherpst van de snede onderzocht in hun project FREE SOL LEWITT. In dit project vervaardigde kundige ambachtslieden op industriële wijze kopies van een Sol LeWitt’s Wall Structure en gaven deze, door middel van een loterij, weg aan het publiek. Daarnaast is de gehele bemiddelingsstrategie van Play Van Abbe een experiment, waarbij nieuwe vormen als ‘tagging’ en in het laatste deel een ‘rollenspel’ zijn onderzocht als mogelijke vormen die passen in het tijdperk van web 2.0.

Het (doel)einde van de kunst

Heeft het unieke, singuliere kunstwerk nog wel een plek in een wereld die is gekenmerkt door digitale kopies en hybride identiteiten? Is er nog een plek en vraag naar het fundamenteel ambigue autonome kunstwerk? Is het model van geschiedschrijving nog een valide mechanisme om de pluriforme wereld te representeren, of zijn we aan het einde van ‘de’ (kunst)geschiedenis gekomen? Al deze vragen preoccuperen ons vandaag de dag opnieuw tegen een achtergrond van globalisering en technologische innovatie. Want misschien is de ‘kunst’ zoals we die kende ten einde en moeten we, zoals museumdirecteur Alexander Dorner het in 1947 verwoorde, op zoek naar de kunst ‘voorbij de ‘kunst’’.

Tijdens het ontwikkelen van Play Van Abbe waarin de plek van het museum in de 21ste eeuw onderzocht zou worden, wilde we niet pijnlijke en ongemakkelijke vragen uit de weg gaan. De meest uitdagende vraag daarbij is ongetwijfeld of het museum als model niet ten einde is. Maar daar moet aan worden toegevoegd dat het einde van het een, het begin van het ander kan zijn. Ongetwijfeld zijn er gebruiken en gedachtes die we uit het verleden hebben meegenomen betekenisloos vandaag, maar daarvoor zijn vaak andere in de plaats gekomen. In Play Van Abbe wilde we kijken welke gebruiken uit het verleden we mee willen nemen de toekomst in. Wat vraagt de kunst van vandaag aan het museum van morgen.

Mede mogelijk gemaakt door

BankGiro Loterij Mondriaan Stichting Provincie Noord-Brabant SNS REAAL Fonds VSBfonds

Vragen aan het museum van de 21ste eeuw - Play Van Abbe Symposium is onderdeel van: Play Van Abbe

Van Abbemuseum
Bilderdijklaan 10
5611 NH Eindhoven
Nederland
T: +31 40 238 1000
info@vanabbemuseum.nl


Disclaimer & Colofon

Openingstijden: di t/m zo van 11:00 tot 17:00 uur
Iedere eerste donderdagavond van de maand tot 21:00 uur geopend.
Vanaf 17:00 uur is het museum dan gratis te bezoeken.

 

 

Het Van Abbemuseum wordt onder andere ondersteund door: