De Keuze van...

We vroegen een aantal mensen die dicht bij het Van Abbemuseum staan om een geliefd werk uit onze collectie te kiezen dat goed past bij deze roerige tijden. Samen vormen deze werken een bijzondere online collectie.


DE KEUZE VAN... CHARLES ESCHE

Charles Esche, directeur van het Van Abbemuseum, maakte een speciale video waarin hij vertelt over wat kunst voor hem betekent in deze tijd en hoe de huidige crisis de wereld ten positieve kan veranderen. Hij koos hiervoor het kunstwerk Untitled (Wroblewski) (2005) van Wilhelm Sasnal (Tarnów, 1972).

DE KEUZE VAN... DIANA FRANSSEN

Curator Diana Franssen koos het werk Monochrome Bleu, sans titre (IKB63) (1959) van Yves Klein (Nice, 1928). “Volgens Yves Klein heeft elke kleur op zichzelf een emotionele kwaliteit en de werking ervan staat of valt met de sensibiliteit bij de beschouwer. Het blauw – het IKB International Klein Blue – is de enige kleur die herinnert aan de lucht of de zee, en aan datgene wat het meest abstract is in tastbare en levende natuur. En je mag erin verdrinken. De laatste weken kunnen we een heldere staalblauwe lucht boven Eindhoven bewonderen. Een positieve bijwerking van een onveilige tijd. De afgelopen jaren hebben we een scala van licht- tot donkergrijze tinten mogen aanschouwen waarin het blauw sporadisch en schraal verscheen. Luchtvervuiling en smog zijn wellicht oorzaken. Monochrome Bleu is nu even niet te zien want het museum is gesloten. Maar de immateriële en absolute ruimtelijke ervaring dat het kunstwerk initieert is nu - genietend van de intense lucht - tijdelijk een puur natuurlijke geworden."

DE KEUZE VAN... YOLANDE ZOLA ZOLI VAN DER HEIDE

Curator Yolande Zola Zoli van der Heide koos het conceptuele werk One Step (11x) (1971) van Stanley Brouwn (Paramaribo, 1935). Yolande: "De praktijk en het werk van Stanley Brouwn passen goed bij de huidige tijd omdat de conceptuele kunstenaar weigerde om representatie (van werk en identiteit) boven productiviteit te plaatsen. Brouwn hechtte daarentegen meer belang aan de relatie tussen beweging en afstand en hij gebruikte zijn eigen lichaam als meetinstrument om een ​​unieke meeteenheid te ontwikkelen op basis van de lengte van zijn verschillende lichaamsdelen (de ‘Stanley Brouwn-voet’). Op basis van deze schaal onderzocht Brouwn de spanning tussen de subjectieve beleving van afstand en het ogenschijnlijk objectieve verslag ervan. Onze subjectieve ruimtebelevingen zijn buitengewoon voelbaar tijdens 'social distancing' omdat we aan huis gebonden zijn. Brouwn maakt dit nog ingewikkelder, omdat hij de verspreiding van de verslaglegging hiervan niet toestaat, hij zet het moment of de actie die gemeten wordt bovenaan, en weigert elke vorm van verslaglegging zoals op Instagram. In zijn woorden "(...) alles wat ik ooit heb gedaan en nog in mijn hele leven zal doen kan in één zin worden samengevat: een man loopt op planeet aarde.""

DE KEUZE VAN... SAN SIGITHAN

“Ik was erg opgewonden toen ik voor het eerst het museum binnenkwam als ongedocumenteerde asielzoeker om deel te nemen aan een fotoworkshop. Ik liep rond en keek naar alle schilderijen en installaties... Maar één werk viel me het meest op: A Place Beyond Belief (2012) door Nathan Coley (Glasgow, 1967). Je kunt zeggen dat het 'slechts woorden' zijn, maar hoe krachtig zijn deze woorden! Voor mij was het lezen van dit werk, leunend tegen de lage muur in die gang, heel vredig: het maakte me tegelijkertijd ontspannen en gefocust."

DE KEUZE VAN... JAN VERHEUGT

Jan Verheugt (bestuur van de Vereniging Vrienden Van Abbemuseum) denkt met plezier terug aan het werk Wrapped Armchair (1964-1965) van Christo en Jeanne-Claude (Gabrovo, 1935 en Casablanca 1935). "Begin jaren zeventig volgde ik binnen het Van Abbemuseum een cursus Kunstkijken. Het werd me duidelijk dat kunst niet iets met verf hoefde te zijn, maar dat het ook stof tot nadenken kon geven. Een armstoel inpakken! En de stoel zo van haar oorspronkelijke functie en identiteit ontdoen! Dat is spelen met de werkelijkheid. Wie bedenkt zoiets? Dit kunstenaarsduo! Het werk wijkt gedurfd af van het gangbare, met de nodige humor. Steeds wanneer ik in ons museum ben, wil ik het zien. Nu gaat dat helaas even niet. Kon Christo de huidige werkelijkheid van de coronacrisis ook maar veranderen. Misschien wel denkbeeldig, maar helaas niet echt.”

DE KEUZE VAN... RON VOGELS

Ron Vogels maakte dit kunstwerk tijdens deze crisis in the Living Museum. "Ik heb het gemaakt met in mijn achterhoofd alle mensen die nu klaar staan voor een ander. Ook de expo van vorig jaar heb ik erin verwerkt. Het gevoel dat alles goed komt. Dat houdt mij persoonlijk nu echt op de been, die herinneringen van vorig jaar bij het Van Abbe." The Living Museum is met zijn open atelier een plek voor creatie en ontmoeting. De kunstenaars van The Living Museum hebben vaak een achtergrond als dak-of thuisloze, of zijn ze psychisch of anderszins kwetsbaar. Maar dat is niet wat hen definieert. Ze zijn namelijk ook slim, of grappig, of sterk, of optimistisch, en zeker gedreven en getalenteerd. De kunstenaars werkten een half jaar lang, onder begeleiding van professionele kunstenaars van het CKE, aan het werk voor Inside Out. Laat je mee nemen in hun eigen, bijzondere kijk op de wereld.

DE KEUZE VAN... RITA BOSCH

Rita Bosch (secretaris van Vereniging Vrienden Van Abbemuseum) koos het werk Conversation Piece (1994), een gift van de Spaanse beeldhouwer Juan Muñoz (Madrid, 1953). Rita: "De pratende dames op afstand staan voor mij symbool voor het verlangen naar normaal contact in deze afschuwelijke tijd, waarin we afstand moeten bewaren van elkaar maar ook van het museum.” Bij de installatie van dit werk is het de bedoeling dat er twee tuimelaarachtige figuren (in gesprek) tegenover elkaar geplaatst worden, terwijl een derde figuur op ongeveer 3m afstand staat. Deze opstelling zorgt voor een bepaalde spanning en emotie en de ongebruikelijke vorm van deze figuren versterkt een gevoel van vervreemding. Muñoz zegt dat zijn werk over wachten gaat, wachten op iets wat misschien nooit zal gebeuren, maar tegelijkertijd gaat het ook over het vrezen van deze mogelijker gebeurtenis. "Ik maak deze werken om mezelf dingen uit te leggen die ik anders niet kan begrijpen.”

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.