bibliotheek

Museum of Affects = Muzej afektov

  • Baere, B de; Marí, B; Piskur, B
  • Taal: en
  • Impressum: Ljubljana : Moderna galerija, 2011
  • Collatie: Boek; 95 p ill
  • Kunstenaar(s): Geys, Jef; Filliou, Robert; Stilinovic , Mladen; Weiner, Lawrence
  • Locatie: VERZ.; LJUBLJANA; MODERNA GALERIJA
  • ISBN/ISSN: 9789612060978
  • VUBIS: 87241

Beschrijving Museum of Affects = Muzej afektov

Tent. Ljubljana, Museum of Contemporary Art Metelkova, 26-11-2011, 29-01-2012. - Gids bij de gelijknamige tentoonstelling toont kunst uit de periode 1956-1986; kunst van vier musea en twee kunstenaarsarchieven uit Europa. In deze dynamische periode van technologische ontwikkelingen en gespannen internationale betrekkingen, veranderde ook de plek en de wijze waarop kunst gemaakt en gepresenteerd werd. Spirits of Internationalism laat zien hoe kunstenaars zich op verschillende manieren positioneerden in een tijd waarin het internationale en het regionale steeds sterker door elkaar ging lopen. De tentoonstelling doorbreekt het zwart-wit beeld van een gesloten Oosten en een open Westen wordt door bekende en minder bekende kunstwerken te tonen in verrassende constellaties. Vandaag de dag staan we met de geschiedenis van internationalisering in onze handen. De huidige crisis in Europa, de geopolitieke machtsverschuivingen van West naar Oost, en de Arabische Lente dwingen ons opnieuw naar de tweede helft van de 20ste eeuw te kijken. Dit was de tijd waarin onze huidige wereld ontstond. Technologie gaf ons vleugels met de maanlanding, de Concorde, televisie en uiteindelijk de computer. Een politieke en economische wereldorde vormde zich met de Europese eenwording, de Koude Oorlog, het aaneenschakelen van kapitaalmarkten en dekolonisatie. Deze wereldorde loopt nu op zijn laatste benen. De kunstwerken in de tentoonstelling Spirits of Internationalism horen thuis in deze dynamische periode. De verspreiding van telefoon en televisie en het breed toegankelijk worden van auto's en vliegtuigen maakte internationale relaties anders en intensiever. Vietnam, de kernwapens, de Cuba Crisis, de opstand in Hongarije, de bouw van de Muur, elke gebeurtenis ging gepaard met beelden die razendsnel over de wereld reisden. Het veranderde ook de plek en de wijze waarop kunst gepresenteerd werd. De Belgische kunstenaar Panamarenko bouwde fantastische zeppelins en raceauto's, James Lee Byars maakte een vilten mensfiguur welke alleen vanuit een vliegtuig volledig zichtbaar is en in België experimenteerde de filmmaker Jef Cornelis met de mogelijkheden om de nieuwe kunstvormen op televisie te brengen. Via tijdschriften, kunstenaarsboeken en internationaal georganiseerde festivals en tentoonstellingen in Parijs, Kassel, Amsterdam, Warschau en Zagreb ontstonden verschillende gemeenschappen van kunstenaars met leden in vele landen.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage