bibliotheek

Leben mit Pop = Living with Pop

  • Evers, E; Holzhey, M; Jansen, G; Rennert, S; Strsembski, S; Gillen, E
  • Taal: en
  • Impressum: Köln : Walther König, 2013
  • Collatie: Boek; 312 p ill
  • Kunstenaar(s): Kuttner, Manfred; Lueg, Konrad; Polke, Sigmar; Richter, Gerhard
  • Locatie: POP ART
  • ISBN/ISSN: 9783863353339
  • VUBIS: 90576
  • Annotatie: Met lijst werken. - Met bio- en bibliografie

Beschrijving Leben mit Pop = Living with Pop

Tent. Düsseldorf, Kunsthalle Düsseldorf, 21-07-2013, 29-09-2013 ; New York, Artists Space, 04-05-2014, 28-06-2014. - Groepstentoonstelling documenteert de Duitse kunstscene in de periode 1963-1966, waarbij de term 'Kapitalistisch Realisme' - gemunt door de kunstenaars Kuttner, Lueg, Polke en Richter - als leidmotief fungeert. - Kutt­ner, Lueg, Pol­ke and Rich­ter coined the term "Ca­pi­ta­list Rea­lism" fif­ty ye­ars ago when they or­ga­nis­ed an ex­hi­bi­ti­on of their work in an em­pty shop in Düs­sel­dorf. In 1963, Lueg and Rich­ter al­so sta­ged the le­gen­da­ry art ac­tion, Li­ving wi­th Pop - A De­mons­tra­ti­on for Ca­pi­ta­list Rea­lism. The ex­hi­bi­ti­on at the Kunst­hal­le Düs­sel­dorf is the first to ta­ke an in-depth look at the who­le phe­no­men­on, which for a short pe­ri­od of ti­me was syn­ony­mous wi­th a spe­ci­fi­cal­ly West Ger­man style of art du­ring the post-war era, and to show its con­tem­pora­ry re­le­van­ce. The ex­hi­bi­ti­on do­cu­ments the art ac­tions between 1963 and 1966 when the ar­tists used this term, and con­clu­des in chro­no­lo­gi­cal terms wi­th a do­cu­men­ta­ry ac­count about René Block, who used the term at his gal­le­ry in Ber­lin and pro­cee­ded to po­li­ti­ci­ze it. A se­pa­ra­te sec­tion is de­vo­ted to the Flu­xus mo­ve­ment in the Rhi­ne­land which was an im­portant pre­cur­sor and a sour­ce of in­spi­ra­ti­on for Ca­pi­ta­list Rea­lism. The ty­pi­cal pic­to­ri­al world of Ca­pi­ta­list Rea­lism is il­lus­tra­ted wi­th a selec­tion of mo­re than 50 pho­to­gra­phic re­pro­duc­tions of works by the ar­tists con­cer­ned. In fact, the pain­tings by Lueg, Pol­ke and Rich­ter (Kutt­ner so­on for­ged a style of his own) we­re lar­ge­ly ba­sed on re­pro­duc­tions. The ar­tists pain­ted ob­jects and sujés which they found in ma­ga­zi­nes and news­pa­pers, so­me­thing that they un­der­lined by using spe­ci­fic tech­ni­ques and image frag­ments. As was the ca­se in Bri­tish and Ame­ri­can Pop Art, the­se ar­tists re­jec­ted an elo­quent and me­ta­pho­ri­cal form of ex­pres­si­on, in­s­tead turning their at­ten­ti­on to the tri­vi­al as­pects of li­fe in their im­me­dia­te vicini­ty. And by trai­ning

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage