collectie

Moeder en kind

  • 1922
  • Gust. De Smet
  • olieverf op doek
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1953
  • Inventarisnr 452

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Moeder en kind

Op dit schilderij van de Belgische kunstenaar Gust de Smet is een hoek van een kamer, met daarin een vrouw op een stoel te zien. Achter haar staat een meisje met een pop op de arm. De personen zijn sterk gestileerd weergegeven. Het hoofd van de vrouw heeft de vorm van een ei; de ogen zijn groot en hoog geplaatst. Ze heeft geen oren. De contourlijn van haar linkerarm en -hand wordt voortgezet in haar rechterarm en vormt samen met de schouders een ovaal. De borsten worden als cirkels weergegeven. Het meisje houdt haar linkerarm hetzelfde als de moeder. Het haar van het meisje wordt weergegeven in één eenvoudige vorm. Haar mond, evenals die van haar moeder, tekent zich scherp af. De voorstelling is in aardkleuren geschilderd met hier en daar wat zwart. Er is geen centrale lichtbron en de ruimte is niet geconstrueerd volgens de wetten van het centraal perspectief. De personen worden van voren gezien; de vloer meer van bovenaf.

De combinatie van standpunten en de schematisering van de personen verraden de invloed van het kubisme. Maar voor De Smet is niet alleen de formele opbouw van het beeld van belang. Deze dient slechts als middel om de ware inhoud van het schilderij - de emotie die het oproept en weergeeft - vorm te geven. De Smet keert zich bewust af van het natuurgetrouw weergeven van een motief. Hij zegt in 1923: " ... dat de visuele nabootsing der natuur de zuivere expressie geweldig in den weg staat." Het werk van De Smet kan expressionistisch genoemd worden. Zijn interesse voor het gewone leven van eenvoudige mensen, deelt hij met landgenoten als Permeke en Brusselmans. Deze thematiek is, evenals het gebruik van aardkleuren, karakteristiek voor het Vlaams expressionisme.