tentoonstellingen

Er was eens... De collectie nu

  • Once upon a time... The collection now
  • Van: 02-11-13 tot: 09-04-17

Collectiepresentatie - Opmerkingen: Locatie: NB. - Curatoren: Charles Esche (directeur), Christiane Berndes (conservator collectie). - Per 18-04-2015 is de titel gewijzigd in De collectie nu. - Toolshop : verschillende manieren om de collectie te ontdekken, 02-11-2013, 02-04-2017, locatie: B0 02. - B-1 gewijzigde opstelling op 03-04-2017, t/m 02-07-2017; B0 t/m 02-04-2017; B1 t/m 02-07-2017; B2 t/m 11-06-2017; B3 t/m 30-04-2017. - Lidwien van de Ven : Fragments [of a desire for revolution], 28-01-2017, 09-04-2017, locatie: B2 07, curator: Christiane Berndes. - Dan Perjovschi, REPERTOIRE. A five year plan en wandtekeningen, 02-11-13, 09-04-17 verlengd: 18-02-2019, locatie: B2 00. - Wisselingen in opstelling zalen B0 en B2 in TMS (standplaatsgeschiedenis) - Met documentatie

Onder de titel Er was eens... De collectie nu worden kunstwerken, documentatie en archiefmateriaal samengebracht rondom specifieke thema's die de kunstwerken verbinden met de maatschappelijke context waarin ze werden gemaakt en getoond. Vijf verdiepingen zijn gevuld met werken uit de collectie; van een Picasso uit 1909 tot werken gemaakt in 2013. Voor het eerst is zo'n groot deel van de collectie, meer dan 600 kunstwerken en archiefstukken, in een presentatie samengebracht. Naast aandacht voor de kunst uit de vorige eeuw is een belangrijk deel gewijd aan kunst vanaf 1989 en recente aankopen die niet eerder zijn getoond. Om de routing te optimaliseren en een bijzondere bezoekervaring te creëren, is een aantal verrassende ingrepen gedaan in de museumarchitectuur van de nieuwbouw uit 2003. Er was eens... is samengesteld vanuit het perspectief van het begin van de 21ste eeuw, een eeuw waarin globalisering, netwerkcultuur en nieuwe vormen van initiatief en protest hoogtij vieren. Bij de selectie van de werken heeft het museum gekeken naar specifieke publieke momenten. Dat kunnen de omstandigheden zijn waarin het kunstwerk werd gemaakt, maar ook de tentoonstellingen waarin het kunstwerk voor het eerst werd tentoongesteld. Dat zijn immers de momenten waarop er over een kunstwerk wordt gesproken en er betekenis aan wordt geven. Die verhalen gaan deel uitmaken van onze cultuur en bepalen het belang van het kunstwerk. Door niet alleen de werken zelf te tonen, maar ook aandacht te besteden aan hun context, is het wellicht mogelijk hun betekenis voor het moment van nu nader te duiden

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage