tentoonstellingen

Dwarsverbanden in de collectie van het Van Abbemuseum

  • Van: 18-09-21 tot: 00-00-2024

Collectiepresentatie - Opmerkingen: Locatie: Collectiegebouw. - Opening: 18-09-2021, 19-09-2021. Op zaterdag wordt afgetrapt met een dansoptreden verzorgd door het duo Roché Apinsa en Ruben Chi, beter bekend als Ghetto Funk. Vervolgens worden bezoekers het hele weekend getrakteerd op verschillende muzikale pop-up acts

Al vanaf de oprichting in 1936 stelt het Van Abbemuseum vragen over de samenhang tussen kunst en samenleving op een experimentele manier aan de orde. Veel van de ruim 3.000 kunstwerken in de collectie van het museum zijn ontstaan aan de rafelranden van de maatschappij. Daar waar het schuurt en waar de urgentie ontstaat voor kunstenaars om te onderzoeken en te creëren. Grotendeels in chronologische volgorde tentoongesteld, en met veel aandacht voor het persoonlijke perspectief, vertellen de kunstwerken in Dwarsverbanden over onverwachte ontmoetingen, over verwante ideeën en idealen op verschillende plekken in de wereld, over diverse posities binnen dezelfde samenleving en over wat mensen verbindt. De tentoonstelling is opgebouwd uit drie hoofdstukken, elk op een eigen etage. Met een proloog in de kelderverdieping over de geschiedenis van het museum en een epiloog met werk van Lily van der Stokker, een knipoog naar de lusten en vooral ook de lasten van het kunstenaarschap. Het eerste hoofdstuk, op de begane grond, toont werken uit de eerste helft twintigste eeuw. Een tijd waarin kunstenaars hun geboorteland verlieten, herontdekten en soms ook opnieuw uitvonden. Zo troffen de Cubaanse Wifredo Lam en de Spaanse Pablo Picasso elkaar in Parijs en studeerde de Argentijnse Alicia Penalba er bij de Russische Ossip Zadkine. Samen zochten ze naar manieren om uitdrukking te geven aan hun gevoelens en ideeën, maar deze werden ontleend aan zeer verschillende tradities en ervaringen. Deze ontmoetingen laten zien hoe opvattingen over kunst konden ontstaan vanuit een dialoog tussen Europese en niet-Europese gezichtspunten. Ook worden in dit hoofdstuk stukken getoond van Marc Chagall, Joan Miró en El Lissitzky. De eerste verdieping, het tweede hoofdstuk, behandelt de zestiger, zeventiger en tachtiger jaren van de twintigste eeuw. Jaren waarin de Nederlandse samenleving zichzelf opnieuw uitvond tegen een achtergrond van wederopbouw, dekolonisatie en Koude Oorlog. Te zien is o.a. een filminstallatie van Wendelien van Oldenborgh over Het Karregat van architect Frans van Klingeren uit 1970. Dit experimentele Eindhovense gemeenschapsgebouw werd ontworpen zonder binnenmuren. De school, winkel, bibliotheek en het café stonden in open verbinding met elkaar. Mensen zouden dan bewuster en beter samenleven, dat was de droom. De filminstallatie laat de geschiedenis zien van dit gebouw, waarin gaandeweg muren werden opgetrokken. Het derde hoofdstuk toont kunstwerken uit de jaren negentig tot vandaag. Raciale ongelijkheid, klimaatverandering, gender en seksuele identiteit bepalen de agenda. De kunstenaars in dit hoofdstuk delen een fascinatie voor het leven op deze planeet en een verlangen om te leren van wat er aan vooraf is gegaan. Ze nodigen ons uit om na te denken over de wereld van vandaag en de wereld van morgen. Indrukwekkend is de zaal vernoemd naar de serie Proud Rebels van Patricia Kersenhout. Deze zaal staat in het teken van het succes van vrouwen die vechten voor hun eigen emancipatie en die van anderen. In het werk van Sanja Ivekovic, Gülsün Karamustafa, Marlene Dumas en Iris Kensmil is het streven naar gerechtigheid en een meer gelijkwaardige samenleving een leidend thema. Ook zijn in dit hoofdstuk veel recente aanwinsten te zien, waaronder de video Dit Learn van Laure Prouvost, de film Toxic van Boudry / Lorenz en het wandtapijt The Captive: Here's A Heart For Every Fate van - Prix de Rome genomineerde - Mercedez Azpilicueta. Voor de ontwikkeling van de tentoonstelling is samengewerkt met verschillende (ervarings)deskundigen op het gebied van fysieke toegankelijkheid. Daarnaast is samengewerkt met The Office of Queer Affairs en Wie Zijn Wij, twee (belangen)groepen die sinds langere tijd met het museum samenwerken aan het toevoegen van een grotere diversiteit aan perspectieven in het museum. Vanwege de grote omvang van Dwarsverbanden kunnen bezoekers aan de hand van vijf multimediatours zich laten gidsen door de tentoonstelling. De Introductie Tour en de Familie Tour bieden een eerste kennismaking voor jong en oud. De Lichamelijke Ontmoetingen Tour zoekt antwoord op de vraag wat we kunnen winnen met een groter bewustzijn van ons lichaam. De Liefdesbrieven Tour geeft inkijk in de liefde tussen bezoekers en kunstwerken. Kun je als bezoeker daten met een kunstwerk? De Breder Verhaal Tour geeft inzicht in hoe de basis van het Van Abbemuseum is gelegd met tabaksplantages in het koloniale Indonesië, en hoe kunst en kunstinstituten zijn geworteld in het koloniale verleden. Bezoekers kunnen gratis gebruik maken van de tours door de app Smartify te downloaden op hun smartphone. Binnen Dwarsverbanden is er ruimte voor kortlopende projecten onder de noemer Dwarsverbinding. Hiervoor worden kunstenaars met werk in de collectie van het museum uitgenodigd vanuit hun eigen positie of visie te reflecteren op diezelfde collectie. Voor de eerste editie zijn Marcel van den Berg (1978, Alphen aan de Rijn) en Erwin Thomasse (1972, Eindhoven) uitgenodigd. Ze kennen elkaar uit de tijd dat ze beiden actief waren in de wereld van hip-hop en urban culture. Voor deze kleinschalige expositie presenteren ze nieuw werk

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage