tentoonstellingen

Jason Rhoades : The Purple Penis and the Venus (and Sutter's Mill) for Eindhoven: a Spiral with Flaps and Two Useless Appendages, After the Seven Stomachs of Nuremberg as Part of the Creation Myth

  • Van: 24-10-98 tot: 17-01-99

Solotentoonstelling - Opmerkingen: Locatie : Vonderweg. - Reizende tentoonstelling: Nürnberg, Kunsthalle Nürnberg, 02-07-1998, 20-09-1998 ; Eindhoven, Stedelijk Van Abbemuseum, 20-10-1999, 10-01-1999.(in gewijzigde samenstelling). - Curator: Jaap Guldemond (conservator collectie) - Met documentatie

De eerste tentoonstelling van de jonge Amerikaanse kunstenaar Jason Rhoades (Newcastle Calf. 1965, 2006) in Nederland vindt plaats in het Van Abbemuseum. De laatste jaren is het werk van Jason Rhoades te zien geweest in een aantal plaatsen in Amerika en Europa, waaronder New York (Whitney Biennales van 1995 en 1997), Basel (Kunsthalle Basel 1996), Lyon en Venetië (Biënnale 1997). Deze tentoonstelling is het eerste grootschalige overzicht van het werk van Rhoades. In één gigantische installatie reflecteert de kunstenaar op zijn werk van de laatste zeven jaren en de ontwikkelingen daarin.Veel werken worden in de installatie op een nieuwe manier opgesteld, zodat ze een groot nieuw werk vormen. Daaronder zijn werken als: Jason the Mason and the Mason Dixon Linea (1991), More Moore Morals and Morass (1991) Rhoades Construction (1993), Swedish Erotica and Fiero Parts (1994), Car Projects, Uno Momento. A Look to the Physical/Ephemeral (1996). Deze 'herinstallatie' zal getoond worden in combinatie met het meest recente werk van Jason Rhoades, The Creation Myth (1998). Hierin wordt de metafoor van het menselijk lichaam, meer speciaal de vitale organen en de hersenen, gebruikt om de grondbeginselen van de scheppingsmythe te onderzoeken. Rhoades legt in zijn installatie het proces van de verwerking van beelden, indrukken en impulsen bloot. Hij vraagt zich af waarom het ene wel in de hersenen wordt opgeslagen en het andere niet. En ook: welke rol spelen morele principes als goed en kwaad hierin? Voor dit grote project heeft de kunstenaar de beschikking over de helft van het tijdelijke gebouw van het Van Abbemuseum, een ruimte waarin voor de gelegenheid alle binnenwanden zijn uitgebroken. In deze enorme open ruimte worden de verschillende onderdelen van de installatie, vaak opgebouwd met producten die zo in de winkel verkrijgbaar zijn, met elkaar verbonden. De kunstenaar neemt deze gelegenheid te baat om zijn metafoor van het menselijk lichaam verder te ontwikkelen. Bij elkaar doen de onderdelen denken aan een enorm spijsverteringsproces. Het is geen lineair proces waarbij er aan het begin iets ingaat en er aan het einde iets uitkomt, maar meer het herkauwen van de inhoud, met als doel de kunst te hergebruiken, verteerbaar en toegankelijk te maken. Een spiraal met flappen en twee nutteloze aanhangsels. De kunsthistorische wortels van Jason Rhoades zijn te vinden in het werk van Marcel Duchamp, Fluxus en Happening, maar ook in de radicale formuleringen van de Minimal Art uit de zestiger jaren. De zoektocht naar het wezen van de creatieve handeling en naar de essentie van het kunstenaarschap, heeft Jason Rhoades gemeen met zijn leraar Paul McCarthy

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage