tentoonstellingen

Een keuze uit de verzameling Tony Herbert : Werken van Jean Brusselmans, Constant Permeke, Gust. De Smet, Edgard Tytgat, Rik Wouters

  • Van: 05-06-99 tot: 15-08-99

Groepstentoonstelling - Opening : 26-06-1999 - Opmerkingen: Locatie: Vonderweg - Met documentatie

De collectie Tony Herbert is een van de belangrijkste verzamelingen van Vlaams Expressionisme. Deze verzameling, die topwerken bevat van schilders als Gust De Smet, Constant Permeke, Jean Brusselmans, Rik Wouters en Edgard Tytgat, wordt zelden in het openbaar getoond. In overleg met zijn zoon Anton Herbert, zelf ook kunstverzamelaar, werd een selectie samengesteld, die tot en met 22 augustus te zien is in Eindhoven. Tony Herbert (Lokeren 1902, Kortrijk 1959) heeft in zijn studiejaren in Leuven een belangrijke rol gespeeld in de strijd om de vernederlandsing van de universiteit. Toen hij door zijn radicale standpunten van de universiteit gestuurd werd, behaalde hij zijn diploma burgerlijk bouwkundig ingenieur te Gent. Hij trouwde met Maria Scharpé, de dochter van de Leuvense hoogleraar, filoloog en kunstbeschermer, Lodewijk Scharpé, en richtte een onderneming op: de Kortrijkse Katoenspinnerij. Dit werd één van de modernste spinnerijen van Europa. De voortvarendheid waarmee hij zijn bedrijf ontwikkelde, maakte hem tot 'grand capitaine d'industrie'. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij één der leidende figuren in het Belgisch Verzet. Ook na de oorlog bleef hij politiek actief en lag aan de oorsprong van de Christelijke Volkspartij in België. In Winterthur zag hij hoe een industrieel, Oscar Reinhardt, kunst verzamelde. Het werd zijn vurige ambitie om binnen zijn kring en met zijn middelen het voorbeeld uit Zwitserland na te volgen. In het begin verzamelde Tony Herbert voornamelijk werk van Gust de Smet. Niet schilderij voor schilderij, maar met vijf of zes tegelijk kocht hij de werken in het atelier van de schilder. Het oeuvre van Gust de Smet werd het zwaartepunt in de collectie, maar daarnaast ook dat van Constant Permeke, Jean Brusselmans, Rik Wouters en Edgard Tytgat. Zo groeide de collectie uit tot bijna driehonderd kunstwerken. Het werd de uitdrukking van zijn houding ten opzichte van de kunst van zijn tijdgenoten, door een vriend omschreven als : "een subtiel mengsel van orde en instinct, van harmonie en uitbundigheid, van regelmaat en hartstocht, van zakelijkheid en fantasie". Als we de uitzonderlijke kwaliteit van de werken van het Vlaams Expressionisme in de collectie Tony Herbert bekijken, dan wekt het verwondering dat deze tak van schilderkunst relatief weinig internationale herkenning heeft gekregen door grote musea in het buitenland. In overzichten van de geschiedenis van de twintigste eeuwse kunst ontbreken de namen van Permeke en De Smet weliswaar niet, maar de aandacht die er aan hun kunst wordt besteed is mondjesmaat. In een publicatie die naar aanleiding van deze tentoonstelling zal verschijnen, zal het Van Abbemuseum ingaan op de geïsoleerde positie die het Vlaams Expressionisme inneemt

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage