collectie

Peinture angulaire. Les deux bandes blanches extrêmes sont recouvertes de peinture blanche

  • 1975
  • Daniel Buren
  • acrylverf op doek
  • 380 x 141 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1976
  • Inventarisnr 710

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Peinture angulaire' is gemaakt door de Franse kunstenaar Daniel Buren. Een stuk markiezendoek met afwisselend oranje en witte verticale strepen hangt in de hoek van de museumzaal. Het doek is zo aan de muur bevestigd dat elke zijde evenveel strepen heeft. Elke streep is precies 8,7 cm breed, behalve twee witte strepen aan de buitenrand: deze zijn ongeveer de helft smaller. De op een na buitenste witte strepen zijn met witte acrylverf overschilderd. De onderkant van het doek begint precies boven de vloerplint, de bovenkant van het doek eindigt bij de rand van het plafond.

Een tijd lang gebruikt Daniel Buren voor zijn werken markiezendoek met verticale strepen van dezelfde breedte. Binnen één werk kiest hij voor een bepaalde kleur die wordt afgewisseld met wit. Om de relatie met de schilderkunst vast te houden, overschildert hij dikwijls één of meer witte strepen, meestal de buitenste. De strepen worden zijn merkteken. Als drager gebruikt Buren behalve markiezendoek soms ander textiel, papier, hout, of plastic. De vorm van het werk staat altijd in relatie tot de plek waar het uitgevoerd of getoond wordt. Centraal in Burens werk staan het denken over kunst en over zaken die een rol spelen bij de totstandkoming en de acceptatie van kunst. Het wordt daarom gerekend tot de conceptuele kunst.

Buren's werk is niet alleen te zien in musea en galeries, maar ook in stedelijke openbare ruimten zoals op reclameborden, op stadsbussen, in metrostations en als vlaggen boven de straat. De plaats en de situatie waarin het werk gemaakt en getoond wordt, zijn voor Buren belangrijk. Hij gebruikt de plaats waar zijn werk zich bevindt om aan te tonen dat 'kunst' ontstaat binnen een vastomlijnd kader. Getoond in een galerie of museum krijgt zijn werk meteen de status van een kunstwerk. Maar in de openbare ruimte wordt het meestal niet direct als kunst herkend. Het kan zijn dat men de strepen beschouwt als een versiering of als een onduidelijke reclameboodschap. Desondanks streeft Buren naar een situatie waarin zijn werken in elke context herkenbaar zijn als kunstwerken.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage