collectie

Igloo Nero

  • (1967-1979) 1994
  • Mario Merz
  • ijzer, asfalt, neonbuis, leisteen, lijmklemmen, buisklemmen, transformator
  • (geïnstalleerd kunstwerk) ca. 251 x ø 490 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1980
  • Inventarisnr 886

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Igloo Nero' van de Italiaanse kunstenaar Mario Merz bestaat aanvankelijk uit een frame van buizen in de vorm van een halve bol, overdekt met zwart dakleer. In 'handgeschreven' letters van blauwe neon zijn op het dakleer de woorden "luoghi senza strada" (plaatsen zonder straat) te lezen. Het werk dateert van 1967-1979. In 1994 breidt Merz deze iglo uit. Hij plaatst er een groter buizenframe overheen. Aan dit frame zijn met lijmklemmen stukken leisteen vastgezet.

Het centrale thema in Merz' oeuvre is de relatie tussen natuur en cultuur. Hierin vertoont zijn werk overeenkomst met andere Italiaanse kunstenaars van zijn generatie. Zij zijn bekend geworden onder de noemer arte povera. Met name processen van groei en ontwikkeling interesseren Merz. De uitbreiding van 'Igloo Nero' in 1994 past binnen deze interesse: ook een kunstwerk kan zich ontwikkelen en groeien. Met de toevoeging breidt Merz het aantal contrasten uit dat al in de eerdere versie aanwezig is. De donkere vorm van de binnenste iglo contrasteert met het neonlicht. De woorden in neon doen denken aan stedelijke cultuur, hun betekenis duidt op onontgonnen plekken. De eerste iglo is gemaakt van industriële materialen en heeft een gesloten vorm; het toegevoegde deel bevat natuurlijk materiaal en heeft een open karakter.

Sinds 1968 komt het motief van de iglo regelmatig terug in Merz' werk. Hij zegt: "De essentie ervan is dat het niet alleen een sculptuur, maar ook een reëel en bewoonbaar bouwwerk is." Het is een primitieve bouwvorm. De halve bol heeft een onopgedeelde binnenruimte: er zijn geen wanden en geen plafond. Het is alleen een scheiding tussen binnen en buiten. De mens die in zo'n huis leeft, staat nog dicht bij de natuur. Merz werkt bij voorkeur met zulke oervormen. Een ander terugkerend motief in zijn werk is de getallenreeks van Fibonacci, waarin het groei- en vermenigvuldigingsprincipe bij plant en dier tot uitdrukking komt. Ook de spiraal is een veel gebruikt motief. Voor Merz is het een eindeloos uitdijende vorm die de groei van levende materie symboliseert. De iglo is verwant aan de spiraalvorm en de reeks van Fibonacci: vanuit de top dijt hij volgens een bepaald systeem steeds verder uit.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.