collectie

La muse vénale

  • 1979
  • René Daniëls
  • olieverf op doek
  • 200 x 300 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1981
  • Inventarisnr 901

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'La muse vénale' van de Nederlandse kunstenaar René Daniëls bestaat uit twee delen. Op de linkerhelft van het schilderij is een witte zwaan afgebeeld die naar links zwemt; op de rechterhelft zwemmen twee zwarte zwanen naar rechts. Het water is met grove horizontale verfstreken weergegeven. Daniëls laat ze doorlopen van het ene deel naar het andere. Het water heeft lichte en donkere stukken: rond de witte zwaan vooral donkere, rond de zwarte zwanen meer lichte. Er is een klein randje oever zichtbaar onderaan het schilderij.

'La muse vénale' lijkt een onschuldig romantisch plaatje. Maar de titel verwijst naar een gedicht uit de bundel 'Les Fleurs du Mal' van de Franse dichter Baudelaire. Het stelt de kritische vraag aan de muze, de inspiratiebron van kunstenaars, wat zij doen zou om aan de kost te komen in moeilijke tijden. Blijf je je muze trouw of geef je je over aan oneigenlijke motieven? Ofwel: wie is je muze eigenlijk? Voor Daniëls zijn dit essentiële vragen. Het thema van de muze komt regelmatig terug in zijn werk. Daniëls werkt vaak in series. Vanuit het ene werk ontstaat het volgende, soms associërend vanuit de vorm, soms vanuit de betekenis van een beeld. Er bestaan verschillende werken met de titel 'La muse vénale'. Zo is er in de collectie van het Van Abbemuseum ook een versie met mosselen.

Eind jaren '70 wordt René Daniëls in de Nederlandse kunstwereld beschouwd als een baanbrekende jonge kunstenaar, vergelijkbaar met schilders in Duitsland en Italië zoals de 'neue Wilden' en de 'jonge Italianen'. Zij schilderen herkenbare voorstellingen op een expressieve manier. Hun thema's zijn dikwijls beladen. In Daniëls' werk ligt het accent echter niet op expressiviteit of engagement. Het is poëtisch en voor verschillende uitleg vatbaar.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage