collectie

Le bain des vagabonds

  • 1936
  • Jean Brusselmans
  • olieverf op doek
  • 164,5 x 164 x 9,4 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1979
  • Inventarisnr 911
  • schenking / donation A. Brusselmans

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op het schilderij 'Le bain des vagabonds' zien we jongens aan het zwemmen: ze duiken het water in, klimmen eruit, of rusten aan de kant. Over een brug lopen mensen, bezig met hun dagelijks werk. Achter de brug passeren paard en wagen. Op de achtergrond zie je huizen, een fabrieksschoorsteen en drie grote witte gebouwen. De voorstelling is op een tekenachtige manier neergezet. De meeste vormen zijn met zwart omlijnd en tamelijk egaal in een bepaalde kleur geschilderd. De hoofdkleur is blauwgrijs. Opvallend anders is het stukje in bruin onder de brug. Het geel rechtsboven van de rook en de koepel, en het bleke roze van de zwemmers en de schoorsteen verlevendigen het geheel op een subtiele manier.

Alle onderdelen van het schilderij hebben te maken met Brusselmans' persoonlijke leefwereld. De baders op de voorgrond zijn gebaseerd op een jeugdherinnering: zwempartijtjes met zijn broer in het kanaal in Anderlecht. Er bestaat een foto van omstreeks 1930 van de brug over het kanaal, precies zoals Brusselmans hier schildert, met het huis en de lantaarn links en de trap rechts. Ook op die foto passeert een paard met wagen. Er komen echter geen mensen op voor en er zijn geen grote gebouwen op de achtergrond. Brusselmans stelt het beeld samen uit diverse bronnen: een jeugdherinnering; een specifieke plek; het dagelijks leven van de gewone werkende mens; drie markante Brusselse gebouwen: de Sint Goedelekerk, het Stadhuis en het Paleis van Justitie. Veel elementen uit deze voorstelling komen in andere werken van Brusselmans terug.

Het beeld bevat veel verticale elementen, zoals de gebouwen, de schoorsteen en de mensen die staan of lopen, waardoor het iets statisch krijgt. Maar de gebogen vormen van de brug, de rook en de wolken doorbreken dit. De jongen die net iets schuin vanaf de brug het water induikt, geeft het schilderij vaart. Brusselmans geeft het opspattende water effectief weer door de verf hier dik en in allerlei richtingen op het doek te zetten. Ook de baders en de lucht zijn pasteus geschilderd. Lijn, vlak, richting en verfopbreng kiest hij heel bewust vanwege hun expressieve waarde. Brusselmans' werk wordt gerekend tot het Vlaams expressionisme. Kenmerkend daarvoor is een interesse in het alledaagse. In zijn schilderijen combineert Brusselmans constructie en expressie, tekening en schildergebaar, verstilling en beweeglijkheid tot een beeld vol samengebalde spanning.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.