collectie

Sand in the Vaseline

  • 1974
  • Edward Ruscha
  • eigeel op zijde
  • 91,5 x 101,5 x 1,7 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1982
  • Inventarisnr 947

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In 1974 schildert de Amerikaanse kunstenaar Ed Ruscha met eigeel de tekst SAND IN THE VASELINE op een bijna vierkant doek van grijze satijn. Hij gebruikt daarvoor schreefloze hoofdletters. De tekst vult vrijwel het gehele doek.

Ruscha verwerft in de jaren zeventig vooral bekendheid met woordschilderijen waarin hij experimenteert met de typografische vormgeving van woorden maar ook met andere materialen dan de meest gebruikelijke in de kunst. Het gebruik van verf staat hem tegen en hij zoekt daarom andere, meestal organische materialen om mee te schilderen. Er is in deze schilderijen een merkwaardige relatie tussen wat er geschreven is en hoe het geschilderd is. Het eigeel waarmee de tekst geschilderd is heeft niets te maken met zand en vaseline. Wel zijn het beide tastbare substanties. Ruscha wil de kijker confronteren met iets waar hij niet direct weg mee weet, om zo kijkgewoontes te doorbreken en denkprocessen op gang te brengen. Hij zegt: "Is desoriëntatie niet een van de aardigste kanten van het maken van kunst?"

In de vroege jaren zestig schildert Ruscha onderwerpen als benzinestations, flatgebouwen of logo's al dan niet gecombineerd met opschriften en afbeeldingen uit stripverhalen. Op grond van zijn voorkeur voor onderwerpen uit het moderne stadsleven en de massacommunicatie wordt hij als een vertegenwoordiger van de Californische pop art gezien. Maar op basis van zijn affiniteit met taal, zijn experimenten met vreemde materialen en zijn fotoboeken wordt zijn werk ook wel tot de conceptuele kunst gerekend.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.