collectie

T-junction

  • 1988
  • Richard Serra
  • smeedstaal
  • (1x staander / support) 240 x 25 x 25 cm, (1x ligger / beam) 25 x 788 x 25 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1988
  • Inventarisnr 1787

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving T-junction

Het beeld 'T-junction' van de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra bestaat uit een horizontale en een verticale smeedijzeren balk. De liggende balk rust zonder verdere verbinding op de staande. De verticale balk staat middenonder de liggende balk, die net tussen twee muren past; aan weerszijden is nog een paar millimeter over. De balken zijn onbeschilderd en op diverse plaatsen is het ijzer verroest.

Serra ontwerpt zijn abstracte sculpturen voor een bepaalde plaats of ruimte. Die manier van werken wordt 'site specific' genoemd. 'T-junction' is speciaal voor één van de zalen van de oudbouw van het Van Abbemuseum ontworpen. In zijn atelier in New York heeft Serra een maquette van het Van Abbemuseum gebouwd om zo te experimenteren met vorm en ruimte. De afmetingen van de zalen hebben bepaald hoe groot elke stalen plaat of balk moet zijn en waar hij moet staan.

Volume, gewicht, massa en balans zijn essentiële begrippen in het werk van deze kunstenaar, evenals de eigenschappen van het materiaal waarmee hij werkt. Daarnaast vindt Serra het ontstaansproces van zijn sculpturen belangrijk. Zelf beschouwt hij zijn werk als onderzoek. Een goed werk is dus het resultaat van goed onderzoek. Dit zijn de enige criteria die hij aanlegt voor zijn kunstwerken. Serra zegt: "Mijn werk verwijst naar beeldhouwkunst. Het is niet functioneel en onbruikbaar." Onder veel Amerikaanse kunstenaars van de jaren zestig is het gebruikelijk om sculptuur te reduceren tot de meest elementaire bestanddelen, zonder te verwijzen naar enige andere werkelijkheid dan die van het werk zelf. In die zin behoort Serra's werk tot de minimal art.


Context

Homepage