collectie

Écritoire I (schrijfgestoelte)

  • 1988-1993
  • Thierry De Cordier
  • hout, rubber, metaal, glas, textiel
  • 243,5 x 44,5 x 81 cm

  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1993
  • Inventarisnr 2045

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Écritoire I (schrijfgestoelte)

Dit werk van de Belgische kunstenaar Thierry De Cordier is een schrijfgestoelte van metaal, hout en gaas. Het metalen onderstel bestaat uit 2 verticale buizen waarin twee houten palen steken die onderling verbonden zijn met enkele latten. De houten constructie is omwikkeld met katoenen gaas, en vervolgens zwart geschilderd. Op de ene paal bevindt zich een horizontaal plankje dat dient als zitting; aan de andere paal zit een plankje schuin bevestigd als lessenaartje. Het is voorzien van een babyparasol en er hangt een inktflesje aan.

Thierry De Cordier leidt een teruggetrokken bestaan. Hij onttrekt zich bewust zoveel mogelijk aan de maatschappij, omdat deze in zijn ogen oppervlakkig is en niet gericht op de essentiële waarden van het bestaan. De Cordier wil een leven zo dicht mogelijk bij de natuur. Hij hecht grote waarde aan het contact met de aarde en met de seizoenen. Hij gebruikt voor zijn werk dikwijls natuurlijke materialen die hij in zijn eigen woonomgeving vindt, zoals aarde en as. Het zoeken naar de echte waarden van het leven vormt de basis van De Cordiers werk. Hij kijkt hierbij niet verwachtingsvol naar de toekomst; hij kijkt eerder achteruit. Een pasklaar antwoord of theorie over hoe de wereld precies zou moeten zijn, heeft hij niet. Hij beschouwt het zijn taak als kunstenaar acties te ondernemen die een publiek aansporen tot bezinning op het leven.

'Écritoire I (schrijfgestoelte)' kan gebruikt worden om aan te schrijven. Maar het object is eerder een symbolische schrijfplek dan een werkelijke. Het oogt ook niet als een stabiele constructie. Veel van De Cordiers werken hebben iets onvolmaakts. Dit past in zijn opvatting dat al het menselijke gekenmerkt wordt door incompleetheid en onvolmaaktheid. Hij is geen verkondiger van een absolute waarheid, maar hij vervult een soort voorbeeldfunctie. Iedereen zou op zijn eigen manier moeten komen tot een zinvol omgaan met zijn eigen leven, met dat van anderen en met de hele natuur.


Context

Homepage