collectie

Blauer Bunker

  • 1984
  • Thomas Schütte
  • synthetische verf op papier, latex op gips, hout
  • (3x) ca. 200 x 157 cm, (1x) 161 x 108 x 126 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1995
  • Inventarisnr 2210

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Blauer Bunker' van de Duitse kunstenaar Thomas Schütte is een schaalmodel voor een bolvormige bunker met een monumentale trap en een cirkelvormige poort als voorportaal. Het geheel staat op een plaat die rust op een houten schraagachtige constructie. De bunker is egaal felblauw geschilderd. De plaat is gedeeltelijk met blauwe verfstreken bedekt. Aan de wanden naast en achter de bunker hangen drie oranje geschilderde vellen papier waarop eenvoudige plantaardige vormen te zien zijn.

'Blauer Bunker' lijkt een model voor een gebouw dat uitgevoerd zou kunnen worden. Schütte maakt het echter als sculptuur. Het object zoals het gepresenteerd wordt is het kunstwerk; het dient niet werkelijk als maquette. Schütte maakt meer van dit soort architectuurmodellen. Ze zijn bedoeld als 'denkmodellen': gebouwen waarmee Schütte vragen stelt over de functie en de positie van de kunst en de kunstenaar in onze huidige cultuur. Een bunker is een veilig oord in tijden van gevaar, voor mensen, maar ook voor kunstwerken. Het is echter ook een plek waarin je afgezonderd bent van je omgeving. Door de monumentale entree wordt Schüttes bunker een groot en indrukwekkend gebouw zoals een museum. Het doet ook denken aan achttiende eeuwse utopische architectuur. De perfecte bolvorm staat daar symbool voor het volmaakte en het sublieme.

Met zijn model roept Schütte vragen op ten aanzien van het instituut museum. Het is een veilige plek om kunst te bewaren, maar hoe toegankelijk is het museum, letterlijk en figuurlijk? In Schüttes model is de drempel, de entree, zeer hoog en de bol letterlijk ontoegankelijk omdat er geen deur in zit. De entree is een schijnentree. De vellen papier aan de wanden contrasteren sterk met de bunker: oranje tegenover blauw, fragiele natuur tegenover krachtige architectuur. De presentatie van beide heeft iets provisorisch. De vellen papier zijn alleen aan de bovenkant vastgemaakt aan de muur, de onderkant krult iets op. De houtconstructie waarop de bunker staat, lijkt even gauw in elkaar gezet en nonchalant beschilderd. Schütte biedt ons een voorstel, een schets, geen definitief antwoord.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage