collectie

Rode en gele bloemen

  • 1954
  • Gerrit Benner
  • olieverf op doek
  • 86,5 x 111,1 x 5 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1956
  • Inventarisnr 39
  • schenking / donation N.V. Gebroeders Lampe

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Zonder naar de titel te kijken, is dit schilderij gemakkelijk te beschouwen als een volkomen abstract doek. Het beeld wordt gedomineerd door gele open cirkelvormen, die in de meeste gevallen over een rode cirkel heen gezet zijn. In het midden daarvan schildert Benner met één of meer contrasterende kleuren kleinere cirkels of vlekken. Soms brengt hij het rood als laatste laag aan. De rest van het doek vult hij met toetsen verf in vooral blauwe tinten, afgewisseld met wit, zwart, geel, groen en rood. De verf is droog en pasteus opgebracht. Bij het lezen van de titel 'Rode en gele bloemen' wordt dit figuratieve uitgangspunt herkenbaar.

Benner werkt op een expressionistische manier. Hij gebruikt meestal heldere contrasterende kleuren die hij eerder gevoelsmatig dan naar aanleiding van het realistische uitgangspunt kiest. Hij werkt met grove penselen en brengt de verf dik en droog aan in lagen over elkaar. Benners werk is doortrokken van de liefde die hij voor zijn onderwerpen heeft: voor zijn leefomgeving, levende wezens, de natuur. Hij zelf spreekt van 'de wondere wereld'. De liefdevolle verwondering over wat hij daarin tegenkomt, is het eigenlijke thema van zijn werk.

Benner houdt zich afzijdig van groeperingen in de kunst. Toch sluit zijn werk aan bij tendensen in de kunst kort na de Tweede Wereldoorlog. Veel kunstenaars werken dan expressionistisch, onder meer de leden van Cobra. Benner heeft waardering voor hun werk, maar vindt zijn inspiratie niet, zoals zij, in de kindertekening of in uitheemse en 'primitieve' kunst. Zijn werk is ingetogener en opgewekter en gebaseerd op beleving van de natuur. In die opzichten is het verwant aan het werk van de vertegenwoordigers van de École de Paris. Benner zegt: "Wanneer ik werk volgens mijn gevoelens, dan moet het resultaat voornamelijk opwekken wat de natuur is. En ik houd het meeste van vrolijkheid. Het gaat om de sfeer van de natuur, zeker, maar ik wil dat het (schilderij) klaarte, vrolijkheid opwekt."

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage