collectie

Visual research

  • 1970
  • Marinus Boezem
  • houten spieraam, lamp op statief, krijt, schaduw, wand
  • (spieraam): 242,5 x 209,5 x 2 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1970
  • Inventarisnr 48

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Visual research' is een installatie van de Nederlandse kunstenaar Marinus Boezem. Er staat een onbespannen spieraam met tussenlat schuin tegen de wand opgesteld. Op de wand staan met lijnen, pijlen en cijfers de binnenmaten van het raam aangegeven. Een spot op een statief belicht het raam schuin van voren. Hierdoor valt er een sterke slagschaduw op de wand. In deze installatie worden de maten van het spieraam op drie verschillende manieren getoond. Ten eerste is er het raam zelf, concreet en tastbaar. Ten tweede is er een weergave in abstracte symbolen door het afzetten van de maten op de wand. Ten derde is er de schaduw, die een vertekende en immateriële versie van het raam geeft.

Marinus Boezem is sinds de jaren zestig actief als conceptueel kunstenaar. Bij hem staat telkens het idee voor een kunstwerk centraal. De vorm die hij kiest, komt voort uit het idee. Zoals veel kunstenaars in de zestiger jaren, kiest Boezem bij de uitvoering van zijn werk voor niet-traditionele middelen, bijvoorbeeld lucht, licht en vegetatie. Hierin is zijn werk verwant aan dat van zero en arte povera. Zijn werken zijn dikwijls veranderlijk en vergankelijk. Boezem wil het kunstwerk als blijvend en tastbaar object ter discussie stellen. Tegengestelde begrippen als zichtbaar en onzichtbaar, natuur en cultuur, objectmatig en contextueel worden door Boezem dikwijls binnen één werk verenigd.

In 'Visual research' werkt Boezem met de begrippen materieel en immaterieel, blijvend (het raam) en tijdelijk (de schaduw), concreet en abstract. Verder relativeert hij het in principe exacte, objectieve begrip maat. Door het raam schuin op te stellen, correspondeert de hoogte niet met de afgezette maat op de wand. De schaduw van het raam heeft hele andere maten, zelfs een heel andere vorm, dan het ding zelf. Boezem verwijst met dit werk enerzijds naar traditionele schilderkunst, waarin perspectief en schaduwwerking zorgvuldig geconstrueerd worden; anderzijds presenteert hij juist geen schilderij. Integendeel, er is geen doek, er is alleen een onbespannen raam. Het relativeren van tradities, het - hier bijna letterlijk - uit de lijst of van de sokkel halen van kunst, is een kenmerk van Boezems werk.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage