collectie

Slapende boer

  • 1936
  • Hendrik Chabot
  • olieverf op doek
  • 137,5 x 152,8 x 4,3 cm (incl.lijst / frame)
  • Locatie VAM, B2, 06, 00
  • Verworven in 1949
  • Inventarisnr 58

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Slapende boer

Op dit schilderij van de Nederlandse kunstenaar Hendrik Chabot is een slapende man afgebeeld. Naast hem bevinden zich een melkbus met halfopen deksel en een stuk papier. Hij ligt tegen een hooiberg. Op de achtergrond zijn meer hooibergjes te zien. Het geheel is in gedekte kleuren geschilderd. Chabot schildert een duidelijk herkenbare voorstelling, maar hij geeft deze niet perspectivisch juist weer. Het hoofd van de boer is veel te klein geschilderd in verhouding tot zijn lichaam. Zijn hand is juist enorm groot. De verhouding van de lichaamsdelen onderling kan ook niet in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Chabot beeldt de man af alsof hij op een vlakke grond ligt. Maar hij schildert ook de halfronde contour van een hooiberg alsof we ertegenaan kijken in plaats van er bovenop. Hij zet het perspectief naar zijn hand. Zo kan hij vrijwel het hele beeldvlak vullen met de boer en toch wat van de omgeving laten zien.

Chabot vervormt bewust de werkelijkheid ten behoeve van de uitdrukkingskracht van het schilderij. Dit is een kenmerk van het expressionisme. Ook Chabots manier van schilderen is expressionistisch. Hij gebruikt grove penselen en zet zijn verf op een rulle, bijna stroeve manier op het doek.

Chabot is vooral geïnteresseerd in het alledaagse leven. Hij wil de waardigheid maar ook het zware lot van de eenvoudige boerenbevolking in beeld brengen. Zijn werk sluit hierin aan bij het Vlaams expressionisme. Hij schildert met sobere aardtinten en heeft dezelfde soort penseelvoering als Permeke en De Smet. Bij Permeke staan de elementaire krachten in de natuur centraal, en de invloed daarvan op de mens. Bij Chabot gaat het meer om het gevoelsleven van de mens. Hij legt het accent niet zozeer op de tragiek van het harde bestaan, maar juist op het mooie eraan. Zijn personen aanvaarden hun leven zoals het is. Chabot is door hen geroerd. Hij beeldt de boer af op het moment dat deze de dagelijkse zorgen van zich afzet en zich overgeeft aan de slaap.


Context

Homepage