collectie

L'équipe de Cardiff

  • 1913
  • Robert Delaunay
  • olieverf op doek
  • 198,8 x 135,2 x 7,8 cm (incl. lijst / frame)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1953
  • Inventarisnr 84

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op het schilderij 'L'équipe de Cardiff' van de Franse kunstenaar Robert Delaunay zijn fragmenten te zien van een reuzenrad, de Eiffeltoren, een dubbeldeks vliegtuigje en een rugbyteam. Daarnaast zijn er opschriften als van reclameborden leesbaar. Delaunay gaat bij het schilderen van al deze elementen vrij om met kleur en vorm. Details laat hij achterwege. Vormen vloeien in elkaar over. Kleuren zijn soms sterk contrasterend, dan weer als nuances van één toon naast elkaar geplaatst.

Wat vorm betreft heeft 'L'équipe de Cardiff' kenmerken van het kubisme. In een kubistisch schilderij vallen herkenbare, afgebakende vormen uiteen in meer op zichzelf staande fragmenten. Bovendien wordt het motief niet meer weergegeven volgens de wetten van het centraal perspectief. Verschillende aanzichten worden gelijktijdig gecombineerd tot een nieuw geheel. Delaunay gaat niet uit van één hoofdmotief, maar schuift verschillende motieven in elkaar tot een beweeglijk geheel. De Franse dichter en kunstcriticus Guillaume Apollinaire bedenkt voor Delaunays werk de term orfisme, een lyrische, kleurrijke variant op het kubisme. Delaunay wil thema's als beweging, ruimte en licht verbeelden. Hij maakt daarbij gebruik van onderwerpen die typerend zijn voor de dynamiek van de moderne tijd.

Uitgangspunt voor dit schilderij is een foto van een rugbyteam in een Franse krant. Delaunay combineert dit gegeven met hoogtepunten van techniek als de Eiffeltoren, een vliegtuig en een reuzenrad. Met zijn opschriften verwijst hij naar gevel- en veldreclame. 'Astra' is de naam van een vliegtuigfabriek. De tekst 'Magic Paris' roept de bekoringen van de Franse hoofdstad op. Alles bij elkaar is het onderwerp zeer aards en eigentijds: Parijs als bruisende stad vol nieuwigheden en amusement. Om dit thema te verbeelden gebruikt Delaunay felle kleuren. Het schilderij is in een opwaartse beweging gecomponeerd: de springende rugbyspeler en de halve cirkelvorm van het reuzenrad leiden de blik van de kijker omhoog naar het vliegtuig. Juist vanwege het ongebruikelijke, eigentijdse onderwerp en de nieuwe manier van schilderen roept Delaunays werk in 1913 bij het grote publiek weerstand op.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.