collectie

De wagenmaker

  • ca. 1932
  • Herman Kruyder
  • olieverf op doek
  • 155 x 118 x 6 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1950
  • Inventarisnr 199

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op het schilderij 'De Wagenmaker' van de Nederlandse schilder Herman Kruyder staat de titelfiguur groot in beeld. Centraal staan zijn handen: letterlijk, in het midden van het schilderij, maar ook inhoudelijk, doordat ze extreem groot zijn weergegeven. Kruyder beeldt ze niet fotografisch nauwkeurig af, maar met grove penseelstreken en dik in de verf. Het gezicht van de man is vervormd weergegeven. Hij heeft een erg laag voorhoofd, een grote neus, en zijn oog is vreemd geplaatst.

In Kruyders werk is sprake van 'expressieve overdrijving'. Hij benadrukt bepaalde karakteristieken van zijn onderwerp zo sterk dat er sprake is van deformatie. Hierdoor krijgt het schilderij een grote emotionele lading. Kruyders werk behoort tot het expressionisme. Hij is sterk persoonlijk betrokken bij zijn onderwerpen. Hij vereenzelvigt zich met de mensen of dieren die hij schildert. Kruyder lijdt regelmatig onder ernstige psychische spanningen en heeft daardoor periodes dat hij zeer depressief is. De door hem geschilderde mensen en dieren weerspiegelen zijn eigen psychische en emotionele toestand. De wagenmaker is als Kruyder zelf: een man die met zijn handen en met behulp van zijn materialen zijn ambacht uitoefent. Maar ook: de man met een verwrongen gelaat, die ingeklemd zit tussen de muur achter zich en zijn materialen.

In Kruyders schilderijen komen thema's als verwondering, angst en wreedheid aan bod. Hierin vertoont zijn werk verwantschap met de Duits expressionistische groep 'die Brücke'. 'De Wagemaker' sluit qua onderwerp meer aan bij het Vlaams expressionisme, waarin het elementaire landleven verbeeld wordt. Kruyders kleurgebruik, vooral zijn voorkeur voor aardkleuren, en zijn pasteuze manier van schilderen doen denken aan de Vlaamse schilder Constant Permeke. In het werk van Kruyder gaat het echter niet om de schoonheid of de tragiek van het dagelijks leven van de eenvoudige mens in het algemeen. Het gaat over zijn eigen gevoelens en situatie. Het Van Abbemuseum bezit vijf voorstudies van 'De Wagenmaker'. Ze laten zien dat Kruyder niet impulsief, maar juist weloverwogen, zoekend naar de juiste compositie, te werk gaat.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of taalgebruik waarvan je denkt dat deze zou moeten worden verbeterd of veranderd? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage