collectie

Alpha Sigma

  • 1961
  • Morris Louis
  • acrylverf op doek
  • 261,5 x 489,2 x 4 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1968
  • Inventarisnr 315

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het schilderij 'Alpha Sigma' van de Amerikaanse kunstenaar Morris Louis heeft een groot wit middenveld. Vanaf de zijkanten van het doek lopen smalle banen verf in diverse kleuren schuin naar beneden. Hun grillige verloop geeft aan dat de verf vloeiend opgebracht is en zijn weg gezocht heeft naar de onderrand van het schilderij. Tussen de verfbanen is op de meeste plaatsen het witte doek zichtbaar. Hier en daar raken de kleuren elkaar. Soms vloeien zij in elkaar over.

Morris Louis is een vertegenwoordiger van het modernisme. Deze term heeft betrekking op de ontwikkelingen in de beeldende kunst vanaf het begin van de twintigste eeuw, die leiden naar volledige abstractie en verzelfstandiging van de kunst. Kunst heeft geen verwijzende functie meer, noch naar de werkelijkheid, noch naar een 'hoger' ideaal. Een schilderij is niets anders dan een schilderij, d.w.z. het product van een aantal schilderkunstige handelingen. De modernistische opvatting gaat gepaard aan een steeds sterkere reductie van het gebruik van beeldende middelen. Zij vindt haar hoogtepunt in de Amerikaanse kunst van de jaren vijftig en zestig zoals de minimal art, de fundamentele schilderkunst en de post-painterly abstraction, waartoe Louis gerekend kan worden. Kenmerkend voor een modernistisch werk is een niet-hiërarchische opbouw: alle delen vragen evenveel aandacht.

Halverwege de jaren vijftig gaat Louis zich vooral concentreren op kleur. Hij brengt zijn verf sterk verdund aan op ongeprepareerd doek. De verf trekt er volledig in en is niet meer waarneembaar als substantie; zij werkt puur als kleur. Louis gebruikt acrylverf. Dit materiaal is betrekkelijk nieuw binnen de schilderkunst. Het droogt sneller dan olieverf en de kleuren zijn stralender. In 1960/61 ontstaan de 'Unfurleds', schilderijen zoals 'Alpha Sigma', waarin het middenveld leeg blijft en Louis verf vanaf de zijkanten naar beneden laat vloeien. Het witte veld is echter even beeldbepalend als de kleurbanen. Louis signeert en dateert zijn werk pas wanneer het geëxposeerd of verkocht wordt. Het krijgt ook dan pas een titel. Veel werken zijn postuum door zijn weduwe en de kunstcriticus en vriend van Louis, Clement Greenberg, op een systematische manier van titels voorzien. Zo hebben de 'Unfurleds' één of meer Griekse letters als titel.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage