collectie

Schutter

  • 1950
  • Pieter Ouborg
  • krijt, gouache op papier
  • 83,5 x 63,5 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1969
  • Inventarisnr 367

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Schutter

Met krachtige houtskoollijnen en enkele kleurvlekken zet Pieter Ouborg een beeld neer waarin een boogschutter te zien is. Het onderste deel van de tekening bestaat uit relatief veel kleine vormen, dicht bij elkaar. Naar boven toe worden de lijnen langer en zwieriger, en de vormen die daaruit voortvloeien groter en losser. Er ontstaat een S-vormige beweging van beneden naar boven, die eindigt in de boog. De grijze kleurvlekken gaan mee met deze beweging en versterken haar. Het rood in het midden geeft het lichaam van de schutter massa. Zijn hoofd krijgt meer vorm en accent door de zwarte vlek.

Ouborg verblijft van 1916 tot 1938 in het toenmalige Nederlands Indië. Hij raakt daar onder de indruk van de oosterse kunst en kalligrafie. Daarnaast volgt hij - vooral via tijdschriften - de ontwikkelingen in de westerse kunst. Zijn werk ondergaat invloed van het surrealisme. Soms schildert Ouborg op een realistische manier een fantasievoorstelling. Soms oogt zijn werk abstract en is het gebaseerd op écriture automatique. De lijnen in 'Schutter' ontstaan op deze manier. De titel bepaalt Ouborg achteraf naar aanleiding van wat hij in het beeld ziet. Soms beschrijven zijn titels een abstract beeldelement, bijvoorbeeld 'Blauw ovaal', soms suggereren zij een herkenbare voorstelling, zoals in 'Schutter'. Deze voorstelling wordt door de kleurvlekken bewust geaccentueerd.

In Ouborgs werk komen elementen uit de oosterse en westerse kunst samen. Hij zet zijn tekens neer met de directheid van de oosterse kalligrafie. In vorm en gebaar sluiten ze aan bij het surrealisme en het abstract-expressionisme, dat gekenmerkt wordt door een experimentele omgang met materiaal en nadruk op het schildergebaar. Voor Ouborg is dit echter geen doel op zich. Hij zegt: "Niet de beeldende functie van de lijn of kleur zoek ik zonder meer. De 'magie' die daarin steekt, beneemt mij de adem, en zoek ik bewust." Een dergelijke magie ervaart hij in de oosterse kunst en leefwijze. Hij zegt over Indië: "In plaats van bepalend voelt zich de mens er bepaald en dit dwingt hem voortdurend in een aanroepende en bezwerende houding." Wat Ouborg met zijn werk beoogt is een dergelijke houding om te zetten in een beeld.


Context

Homepage