collectie

Groot kwadratenreliëf

  • 1964
  • Jan Schoonhoven
  • latexverf op papier-maché op spaanplaat
  • 107,5 x 131,5 cm (incl. lijst / frame)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1965
  • Inventarisnr 430

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving Groot kwadratenreliëf

'Groot kwadratenreliëf' van de Nederlandse kunstenaar Jan Schoonhoven is gemaakt van papier-maché. Het bestaat uit honderden kleine vierkantjes die, doordat ze met de hand gemaakt zijn, allemaal iets van elkaar verschillen. Het reliëf is op een spaanplaat bevestigd en wit geverfd. Het licht dat erop valt, benadrukt de onregelmatigheden in de compositie, die in opzet strak is.

In 1960 wordt door de kunstenaars Schoonhoven, Armando, Henderikse en Peeters de Nulbeweging opgericht. De leden van Nul vinden dat kunst moet voortkomen uit en aansluiten bij de dagelijkse werkelijkheid. Ze keren zich af van het persoonlijke en expressieve waardoor de kunst in de jaren vijftig gekenmerkt wordt. Ze voelen zich verwant met de kunstenaars van Zero in Duitsland, die zoeken naar een kunst die een objectieve afspiegeling van de werkelijkheid is. Ruimte, licht en beweging zijn belangrijke thema's binnen Zero. "We wilden een kunst die iedereen kon begrijpen. Geen hiërarchie, we kozen voor ordening, heel objectief. Kunst als product", zegt Schoonhoven. "Doel is op onpersoonlijke wijze de werkelijkheid te funderen als kunst ".

Om zijn ideeën weer te geven kiest Schoonhoven voor geometrische vormen die herhaald worden. Zo ontstaan er structuren waarin geen enkel element de nadruk krijgt. Het vermijden van voorkeur is voor Schoonhoven van wezenlijk belang. Daarom isoleert hij ook geen fragmenten uit de werkelijkheid zoals Armando en Peeters, maar werkt hij met zelfgemaakte, geometrische, dus neutrale elementen. Hij wil geen concreet materieel gegeven tonen, maar de werkelijkheid "in essentie" weergeven. De werkelijkheid is voor hem structuur. Kleur bant hij uit. "Samenvoeging van kleuren schept subjectieve illusie". De kunstenaars van Nul streven juist naar objectiviteit. Ondanks het gebruik van neutrale vormen, een neutrale compositie en neutraal kleurgebruik zijn Schoonhovens reliëfs niet steriel. De kleine oneffenheden, ontstaan door het handwerk en benadrukt door de lichtval, maken het werk levendig.


Context

Homepage