collectie

Reliëf

  • 1966
  • Carel Visser
  • aluminium
  • 80 x 260 cm
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1968
  • Inventarisnr 484

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Reliëf' van Carel Visser bestaat uit twee aluminiumplaten die onderaan met elkaar verbonden zijn door een strook van op elkaar geplaatste strips aluminium. Rechtsboven aan de rechter plaat bevindt zich eenzelfde stapeling van aluminiumstrips. Aan de achterkant zijn ophangstrips aangebracht. Hierdoor komt het reliëf een eindje van de wand. Het aluminium is gewalst. Er zijn horizontale walsbanen te zien. Bij nauwkeurige observatie blijkt dat de twee platen niet precies even groot zijn. Ook de op elkaar geplaatste strips hebben enigszins afwijkende formaten.

Dit werk van Visser heeft vanwege zijn geometrische vormen en de duidelijke ordening daarvan overeenkomst met de minimal art. Maar terwijl in de minimal art gewerkt wordt met industrieel vervaardigde elementen van exact dezelfde afmetingen, vertoont Vissers werk allerlei 'onvolkomenheden'. Het gaat bij hem niet om de zuiverheid en exactheid van de geometrie. Zijn geometrische vormen ontstaan meestal als gevolg van het abstraheren van natuurvormen. Oneffenheden als een iets afwijkende maat of een net niet rechte hoek laat hij toe. Zijn werk krijgt hierdoor een 'menselijker karakter' dan echte minimal art. Visser relativeert bestaande opvattingen. Hij heeft niet één credo; hij gelooft niet in dè waarheid. Zijn werk ontstaat vanuit een verwondering over wat hij tegenkomt.

Vissers werken zijn altijd aaneenschakelingen van verschillende elementen. Hij zegt: "Eén ding kan niet bestaan... Als een ding niet zijn tegenhanger of zijn handlanger heeft, is het voor mij niks". In 'Reliëf' is deze gedachte terug te vinden. Er zijn twee platen, elkaars handlangers, en twee stroken als tegenhangers. Eén strook verbindt de platen en zit onderaan bevestigd. De andere zit bovenaan vast en slechts aan één plaat. De platen hebben geen perfect geometrische vorm. Het aluminium vertoont sporen van het maken. Naast deze onvolkomenheden vertoont 'Relief' nog een verschil met minimal art. Een minimal kunstwerk heeft een duidelijke relatie tot zijn omgeving: het hangt aan de wand, beslaat een hoek, staat op de vloer. 'Reliëf' daarentegen komt los van de muur en is meer in zichzelf besloten.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage