collectie

Coat

  • 1968
  • Domenico Gnoli
  • olieverf, zand op doek
  • 153 x 124,8 x 6 cm (incl. lijst)
  • Locatie momenteel niet op zaal.
  • Verworven in 1973
  • Inventarisnr 598

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 2800 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In 'Coat' schildert de Italiaanse kunstenaar Domenico Gnoli met grote precisie een deel van een colbertjasje. Het visgraatmotief, de naad tussen kraag en revers, het knoopsgat en de borstzak met pochet zijn zo gedetailleerd weergegeven dat het werk bijna levensecht lijkt. Het schilderij heeft een korrelige structuur. Met uitzondering van de dunne roze lijnen in de hoek linksboven, bestaat 'Coat' geheel uit grijze en witte tinten.

In de jaren vijftig, wanneer de kunst gedomineerd wordt door het abstract expressionisme, maakt Gnoli figuratief werk. Begin jaren zestig vindt hij aansluiting bij de avant-garde. Zijn werk wordt geassocieerd met de pop art. Toch is er een duidelijk onderscheid. In de pop art blijven de afgebeelde voorwerpen zichzelf. Het zijn typische producten van de eigentijdse consumptiemaatschappij, weergegeven in een onpersoonlijke stijl. Gnoli schildert ook triviale voorwerpen uit zijn directe omgeving, maar hij geeft er wel een persoonlijke lading aan. Gnoli richt zijn aandacht niet alleen op zijn onderwerp, maar ook op het materiaal waar hij mee werkt. Hij voegt zand of marmersplinters toe aan zijn gronderingsmiddel waardoor er een korrelige structuur ontstaat. Daaroverheen schildert hij de voorstelling.

Gnoli schildert voornamelijk details en uitsnedes. Meestal zijn het delen van kledingstukken of haarpartijen. Hij besteedt veel aandacht aan het patroon of materiaal van het gekozen onderwerp. Gnoli stileert dit enigszins, maar manipuleert het niet. Ondanks deze ogenschijnlijk zakelijke benadering, weet hij in zijn schilderijen een bijna magisch effect te bewerkstelligen. De voorwerpen worden dusdanig vergroot dat ze buitenmenselijke proporties krijgen. Door de merkwaardige uitsnedes laten ze niets karakteristieks zien van de persoon aan wie ze toebehoren. Toch is de menselijke aanwezigheid voelbaar. In 'Coat' bijvoorbeeld, verraadt het stukje overhemd linksboven door zijn plooiing dat er een lichaam onder schuil gaat. De persoon blijft echter ongezien en onbekend. Het afgebeelde object is de hoofdrolspeler en wordt als het ware bezield.

Bevat deze pagina onjuiste informatie of foutief taalgebruik? We horen het graag.


Context

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Homepage