exhibitions

Oog: Navine G. Kahn-Dossos

  • Echo Chamber
  • Van: 06-05-17 tot: 12-11-17 verlengd: 07-01-18

Solotentoonstelling - Opmerkingen: Locatie: Oog. - Curator: Annie Fletcher (conservator tentoonstellingen). - Workshop: 29-10-2017. - Artist talk: 31-10-2017

Onderwerp van de muurschildering is Samantha Lewthwaite, oftewel Sherafiyah Lewthwaite, ook bekend als Natalie Webb en in de pers beschreven als ‘De Witte Weduwe’. Lewthwaite is een 33 jaar oude Britse vrouw die zich, in haar twintiger jaren, tot de islam bekeerde. Ze is ook de weduwe van Germaine Lindsay, een van de vier mannen die betrokken waren bij de bomaanslagen in Londen in 2007. Na de dood van haar man kreeg ze een paar jaar lang veel media-aandacht. Het vermoeden bestaat dat ze tegenwoordig in Oost-Afrika woont. Vanwege haar vermeende betrokkenheid bij Al-Shabaab, een militante groepering in Oost-Afrika die banden heeft met Al-Qaida, wordt zij als een uiterst gevaarlijke terroriste beschouwd. Op 26 september 2013, na de aanval op de Westgate Shopping Mall in Nairobi, vaardigde Interpol een ‘red notice’ uit en zette Lewthwaite op de lijst van meest gezochte personen. Jarenlang volgde Khan-Dossos het verhaal van Lewthwaite, haar doen en laten, haar tweets, haar dagboeken, haar verdwijningen en mysterieuze verschijningen. Met Echo Chamber wil ze een aniconisch portret schilderen van Lewthwaite. Dit in tegenstelling tot de afbeeldingen in de vorm van de vele selfies of andere massaal verspreide beelden van lage beeldkwaliteit die nog steeds online circuleren. De muurschildering in Het Oog begrenst een hermetisch afgesloten ruimte waarin ze onderzoekt hoe gemakkelijk het is om te leven in een wereld die alleen de ideeën weerspiegelt waarmee we onszelf plegen te omgeven; een fenomeen dat we allemaal kennen van de sociale media. Khan-Dossos gebruikt Lewthwaite als haar onderwerp in een zoektocht naar de transgressieve en seksegebonden stereotypes waarmee het onderwerp vrouwen en terrorisme altijd omgeven is. Het is een onderwerp waar ze al langere tijd in geïnteresseerd is. Ze streeft ernaar het onbekende innerlijke landschap van haar onderwerp weer te geven om zo het gangbare beeld van vrouwen en geweld te weerleggen en in twijfel te trekken

This content is being blocked for you because it contains tracking cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of tracking cookies.
This content is being blocked for you because it contains tracking cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of tracking cookies.
This content is being blocked for you because it contains external cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of external cookies.