exhibitions

Oog: Michèle Matyn

  • After Laughter
  • Van: 15-01-18 tot: 15-04-18

Solotentoonstelling. - Opmerkingen: Locatie: Oog & gang bij Oog. - Curator: Nick Aikens (curaotr tentoonstellingen) ; projectleider: Inge Borsje. - Artist talk: 17-02-2018 13.30 uur Nick Aikens & Michèle Matyn. - Gang bij Oog tot: 00-06-2018

Michèle Matyn is een kunstenares uit Antwerpen. Haar werk omvat fotografie, installaties, sculpturen en performances en bestaat uit een reeks visuele en materiële reacties op de locaties die ze verkent. In gebieden die ze dikwijls voor het eerst bezoekt, zoals onlangs het platteland van China en Zuid-Ossetië, gaat Matyn op zoek naar plekken waarop moderne ontwikkelingen en de tijd geen vat hebben gehad. De foto’s en objecten die zo ontstaan, hebben een mystiek, tijdloos karakter dat is gebaseerd op de nauw verweven relatie tussen de geschiedenis en ecologie van een plek en de verhalen die eruit zijn voortgekomen. Haar foto’s van rotsformaties of planten, vaak met een Polaroid-camera gemaakt, ogen zowel abstract als antropomorf, waardoor de grens tussen natuur en mens vervaagt. Voor ‘After Laughter’ heeft Matyn zich laten inspireren door de rivier de Dommel die langs het museum stroomt, waarbij ze water als materiaal maar ook als metafoor opvat. Dit combineert ze met haar belangstelling voor lachen als iets wat in staat is mensen te zuiveren en te verbinden. De tentoonstelling bestaat uit een serie onderling verbonden fotografische en sculpturale elementen. Matyn, die voor het eerst met water werkt, heeft een serie in China gemaakte foto’s gecombineerd met foto’s van de Dommel zelf. Langs de wand hangt een twintig meter lang papieren gordijn dat met de hand in elkaar is genaaid. Matyns foto’s bezitten textuur en materialiteit: de diepe vouwen van het papier en close-ups van de Dommel dringen in de koele, witte wanden van het museum en omhullen ze. Aan het einde van de wand staat een orgel. Bij het bespelen brengt het lachgeluiden voort, wat doet denken aan de historische figuur van de joker of de hofnar, een zowel komisch als tragisch figuur die tot taak had mensen te vermaken en het naar de zin te maken. Dergelijke associaties passen in Matyns jarenlange belangstelling voor verschillende seculiere tradities, protocollen en rituelen. In Het Oog staan twee grote houten pilaren met een touw ertussen dat met stenen is verzwaard. Matyn heeft zich laten inspireren door een traditioneel ophangsysteem dat ze zag bij de watermolen in Eindhoven en gebruikt het touw om er een reeks performatieve rekwisieten en objecten aan te hangen die eveneens betrekking hebben op regionale activiteiten en gebruiken. Overdrachtelijk wil ze ons daarmee uitnodigen om na te denken over de rituelen die plaatsvinden binnen de muren van het museum. Achter in Het Oog is een enorme uitvergrote Poloraid-foto te zien die zij heeft gemaakt tijdens haar bezoek aan watervallen op het platteland van China. Matyns uitzonderlijke benadering van de schaal van foto’s, waarbij close-ups van het water worden uitvergroot tot meer dan zeven meter, verandert onze zintuiglijke waarneming. Matyns ambitieuze serie beelden en verbanden vormen een geheel dat het museum binnendringt en uitstroomt. Ze presenteert een samenstel van associaties, betekenissen en materialen dat ons overspoelt met gelach, water en de schimmen van rituelen langs de rivieren

This content is being blocked for you because it contains tracking cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of tracking cookies.
This content is being blocked for you because it contains tracking cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of tracking cookies.
This content is being blocked for you because it contains external cookies. Would you like to view this content? By clicking here, you will automatically allow the use of external cookies.