Istanbul Eindhoven : SALTVanAbbe
Pre '68
+21
Groepstentoonstelling in het kader van het 400-jarig bestaan van de diplomatieke relaties tussen Nederland en Turkije toont werken uit de eigen collectie van het Van Abbemuseum. In samenwerking met het team van het Van Abbemuseum, heeft SALT meer dan veertig individuele werken van vijftien internationale kunstenaars gekozen die ondanks hun bekendheid nooit eerder of zelden getoond zijn in Istanbul. SALT wil de lokale bevolking de kans geven deze werken zelf te aanschouwen. In de selectie wordt uitgegaan van een aantal belangrijke thema's in deze periode: 'portretten' (met onder meer foto's van Rineke Dijkstra en een installatie van Marlene Dumas), 'literatuur en de tekst' (waarbij Allen Ruppersberg's hommage aan het gedicht Howl van Allen Ginsberg centraal staat), 'film' (onder meer werken van Douglas Gordon en Rodney Graham) en 'tijd en ruimte' (zoals bijvoorbeeld conceptueel verkend door Stanley Brouwn). In aanvulling en reactie op deze werken van het Van Abbemuseum worden kunstwerken getoond van lokale kunstenaars als Leyla Gediz, Cevdet Erek, Özlem Günyol & Mustafa Kunt en Inci Eviner. Een heel vloeroppervlak wordt gegeven aan de aangepaste multimedia installatie Categorical Imperative and Morgue (1999) van de provocerende en invloedrijke kunstenaar Mike Kelley. Met een toelichting door de kunstenaar in de vorm van een audiotour krijgen bezoekers de mogelijkheid om zich onder te dompelen in een van zijn complexe installaties. Het samenwerkingsproject Heidi (1992) van Mike Kelley en Paul McCarthy is in dezelfde ruimte te zien. Een aantal andere video's van Kelley worden gedurende de tentoonstellingsperiode getoond in de Walk-in Cinema. Op de locatie Galata SALT zijn drie sculpturale interventies te zien, twee van Juan Muñoz in het trappenhuis in de entreehal en een derde door Inci Eviner op de eerste verdieping. - Alle foto's : Toos Nijssen