Het directoraat van Edy de Wilde (1946-1963)

Tijdens het directoraat van De Wilde waren drie grafisch vormgevers voor het museum actief, met als meest beeldbepalende de ontwerpen van Wim Crouwel:

Catalogi uit periode Edy de Wilde, vormgeving Wim CrouwelCatalogi uit periode Edy de Wilde, vormgeving Wim Crouwel

Literatuur:

  • Alphabets: een gesprek over de oorsprong en werkmethoden van Crouwels letterontwerpen
  • Idea 323: Themanummer van het Japanse tijdschrift Idea dat in zijn geheel is gewijd aan zijn experimentele typografische werk
  • Oeuvreprijs 2004: publicatie n.a.v. het toekennen van de Oeuvreprijs 2004 aan Crouwel door het Fonds BKVB

Het directoraat van Jean Leering (1964-1973)

De museale samenwerking tussen Jean Leering en zijn grafisch vormgever Jan van Toorn was bijzonder hecht. In een interview in oktober 1968 formuleerde Leering het als volgt: ‘Ik kies voor die kunstenaars die naar mijn gevoel de grootst mogelijke aanleiding geven door wat zij kunnen laten zien aan werk, om dat creatieve zicht op de werkelijkheid te stimuleren en tot ontplooiing te brengen’. Door een sterke combinatie van fotografie en typografie ontwierp Van Toorn in het oog springende affiches, catalogi en uitnodigingen waaruit vaak een geladen functionaliteit en een maatschappelijk engagement sprak. Zijn rol reikte echter verder: Leering vond in hem een ideale gesprekspartner voor een in het oog springende museale informatieverstrekking. De bezoeker zou immers aan de hand van de tentoonstellingen moeten worden geactiveerd.

Catalogi uit periode Jean Leering, vormgeving Jan van ToornCatalogi uit periode Jean Leering, vormgeving Jan van Toorn

Literatuur:

Het directoraat van Rudi Fuchs (1975-1987)

Tijdens Fuchs’ directoraat zou de grafisch ontwerper Walter Nikkels een beeldbepalende rol vervullen. Nikkels werk beperkte zich niet uitsluitend tot typografie. Hij richtte vele tentoonstellingen in waaronder de documenta 7 (1982) en in 2003 de Van Gogh tentoonstelling in het Kröller-Müller Museum.

Catalogi uit periode Rudi Fuchs, vormgeving Walter NikkelsCatalogi uit periode Rudi Fuchs, vormgeving Walter Nikkels

Literatuur :

Het directoraat van Jan Debbaut (1988-2003)

Tijdens Debbauts directoraat zou de Arlette Brouwers de grafische vormgeving van het museum ter hand nemen. Het Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO)  toont een breed overzicht van haar werk. Brouwers uitgaven voor het museum kwamen regelmatig in aanmerking voor de prijs van de ’Best Verzorgde Boeken’ van de Stichting CPNB (1991-1993, 1995-1996 en 1998).

 

 

Catalogi uit periode Jan Debbaut, vormgeving Arlette BrouwersCatalogi uit periode Jan Debbaut, vormgeving Arlette Brouwers

Het directoraat van Charles Esche (2004-….)

Tijdens het directoraat van Charles Esche wordt het werken met een vaste grafische vormgever vrijwel geheel losgelaten.  Naast ontwerpateliers als Metahaven, Mevis & Van Deursen zou vooral het Rotterdamse ontwerpatelier 75B op reguliere basis een bijdrage leveren aan de grafische en institutionele identiteit van het museum. De publicatie ‘Introducing : Culture Identities – Design for Museums, Theaters, and Cultural Institutions’ geeft een beeld van de grafische vormgeving tijdens het directoraat van Charles Esche.

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Homepage