Werksalon Sessies 31 oktober

Op 31 oktober waren twee groepen uit de stad in de Werksalon. Het doel was om samen te verkennen wat de thema's en verhalen zijn die een plek in het museum verdienen. Als jij de maker zou zijn van het museumprogramma, over welke verhalen zou je het dan willen hebben? Hoe raakt jouw verhaal aan de verhalen van je groepsgenoten? En kunnen we daar samen al een paar eerste thema’s uit destilleren? Dat zijn de vragen die centraal stonden tijdens de tweede Werksalon-dag met de groep rondom Vluchtelingen in de Knel en een groep studenten van de International School Eindhoven, op woensdag 31 oktober. Het was voor ons een eerste verkenning van de thema’s die schuilgaan achter de bijzondere, mooie maar ook donkere verhalen van alle deelnemers.

Een betere buur

“We willen een beter buur zijn”, opent directeur Charles Esche het programma ’s ochtends met de deelnemers van de vluchtelingenorganisatie – de deelnemers van de school zullen ’s middags aansluiten. “Wij weten nu nog niet hoe wat dat kunnen zijn en jullie weten dat ook nog niet, zeker is dat we dat samen ontdekken.”

Eerste rondleiding

In de eerste bijeenkomst in september hebben de groepen elkaars locaties bezocht; deze keer maken ze kennis met de collectie. Conservator Steven ten Thije loopt met de mensen van Vluchtelingen in de Knel langs collectiewerken van Piet van der Hem, Taus Makhacheva en Otobong Nkanga. “Kunst zegt iets over hoe we naar de wereld kijken en hoe we dit vertalen naar een beeld”, vertelt Ten Thije. Maar, zegt hij, hoe kunnen we een verhaal vertellen dat de verschillende geschiedenissen van iedereen representeert? En hoe kan het museum van ons allemaal zijn?

Waar lig je van wakker, waar sta je voor op?

Stagiaire Merel Buiting stelde de groep voorafgaand aan deze dag één vraag: neem een foto of object mee, dat voor jou antwoord geeft op de vraag: ‘waar sta je voor op of waar lig je van wakker?’ De objecten en foto’s en de spontane tekeningen die worden gemaakt in de Werksalon, vertellen ons iets over de onderwerpen en thema’s die de deelnemers bezighouden. Foto’s van een verscheurde thuisplek, de liefde tussen moeder en kind, een gebroken wereldbol met daarop Palestina uitgelicht; alle deelnemers vertellen in een paar minuten wat hun foto, object of tekening voor hen betekent. Uit alle thema’s die we hier samen uit destilleren, zoals familierelaties, verlangen, populisme, menselijkheid, vooroordelen, gezondheid, spiritualiteit, destilleert Steven samen met de groep twee slogans: It’s our job to be human en It’s our task to be human. Deze slogans zijn het beginpunt voor de volgende bijeenkomst.

De ontmoeting!

Om half drie schuiven de leerlingen van de International School Eindhoven aan. Het is hun eerste keer in het museum en het is de eerste keer dat de twee groepen elkaar ontmoeten.  Projectcoördinator Hilde van der Heijden vraagt hen de deelnemers van de andere groep te interviewen over hun ochtend. We zijn verrast over de verhalen die worden gedeeld en de ervaringen die worden uitgewisseld!

Kunst en Dilemmarama

We vervolgen ons programma met een rondleiding voor de studenten van ISE. We lopen ook langs de banieren van de groepen van vorig jaar, die hangen in de tentoonstelling The Way Beyond Art. Op een daarvan staat de slogan Do/don’t: blend, behave, belong van de groep de Internationalocals. Steven: “Jullie gaan de volgende keer ook zo’n bannier met een slogan maken, dus denk vast naar over de onderwerpen waar je het over zou willen hebben.”

Na de rondleiding volgen ook de deelnemers van de school een workshop, deze geeft stagiaire Ghislaine Schlechta. Aan hen vroegen we voorafgaand aan de Werksalon-dag twee dilemma’s te bedenken. Een met de focus op de vraag: ‘waar sta je voor op?’ En een met de focus op de vraag: ‘waar lig je voor wakker?’ Tijdens de workshop legden we de leerlingen al hun veertien dilemma’s voor, die we op grote flipovers aan hen presenteerden. De dilemma’s die de leerlingen hadden bedacht gingen vooral over thema’s als identiteit, politiek en macht, zelfexpressie en milieu en duurzaamheid, zoals:

  • You are a bad country leader but there is peace or you are a good country leader but there is war
  • Censorship of all important global news is terminated or you can never know the news ever again.
  • You live completely on your own planet and won’t feel lonely or you live in an alternate reality where you can feel more emotions including negatives and positives.

Er was maar één regel: je moet kiezen! De workshop leidde tot veel enthousiasme en soms felle discussie onder de leerlingen. Want: als je een goede leider bent, bent je dan ook niet in staat om vrede te stichten? Wat is een goede leider eigenlijk? En wat is de zin van het leven, als je niemand om je heen hebt om dat leven mee te delen? Of zou je positieve emoties ook kunnen gebruiken om negatieve emoties om te zetten?