Kunstinstituten gebruiken gereedschappen zoals theoretische taal om te kunnen functioneren. Deze taal en de raamwerken die voortkomen uit anderstalige gebieden zijn niet altijd afdoende om de specificiteit van de Nederlandse culturele situatie goed in kaart te brengen. Het is op dit snijvlak dat de onderzoeksinteresse van Charl Landvreugd en die van het van Abbemuseum elkaar raakten in voorbereiding op de Becoming More caucus in mei 2017.

Zijn onderzoek gaat ervan uit dat (culturele) hybriditeit een vast gegeven is en een onvermijdelijk onderdeel van het creatieve proces. Door diverse artistieke subject posities te onderzoeken en te kijken naar processen van  identificatie en zelf identificatie, is het onderzoek erop gericht om vanuit de verbeelding ruimtes voor te stellen die de mogelijkheid geven om, kunst gemaakt door kunstenaars met een migranten achtergrond, te zien als oorspronkelijk aan de Nederlandse cultuur.

Een focus op kunstenaars met een Afro achtergrond is hierbij het uitgangspunt. Dit is niet toevallig aangezien het werk van Nederlandse Afro kunstenaars, wanneer het niet direct past in een bestaande lokale artistieke stroming, wordt geplaatst in een context buiten Nederland. Hoe Afro kunstenaars worden geproduceerd in het culturele landschap helpt bij het nadenken over historische en hedendaagse Nederlandse (en continentaal Europese) strategieën, ideologieën en structuren die gebruikt worden bij de ontwikkeling van inclusieve methodes en taal in de culturele sector.

Charl’s onderzoek is verdeeld in het traceren van hoe het Afro subject als kunstenaar is geproduceerd, hoe dit is ervaren door de kunstenaars en welke strategieën er zijn ontwikkeld om een plek in het Nederlandse artistieke landschap te veroveren. Effectief wordt er gekeken naar de manier waarop instituten en kunstkritiek uniforme hetero normatieve subjecten hebben gecreëerd en de taak van de kunstenaar en culturele producenten om hier tegen in te gaan. In samenwerking met het van Abbemuseum onderzoekt Charl hoe een kunstinstelling, door ontwikkeling van taal, op een meer alomvattende wijze kan bijdragen aan de productie en verzelfstandiging van meervoudige subjectiviteiten.

 

 

Meer informatieve over de uitgangspunten van het onderzoek kunt u vinden in deze link: https://openartsjournal.org/issue-5/article-3/

Met een focus op de productie van cultureel burgerschap onderzoekt Charl Landvreugd de visuele strategieën die gebruikt worden door Nederlandse Afro kunstenaars. Hij argumenteert dat het vertoog gedomineerd door post koloniale theorie niet altijd afdoende is om de specificiteit van de Nederlandse en continentaal Europese Afro kunstproductie te omschrijven. Hij pleit voor lokale concepten en taal die spreekt over gevoeligheden en artistieke uitingen die specifiek zijn aan de regio.

Charl studeerde BA Fine Art & History of Art aan Goldsmiths University in London en MA Modern Art: Critical and Curatorial Studies aan Columbia University in New York. Momenteel is hij PhD kandidaat Curating Contemporary Art aan het Royal College of Art in Londen.

Home

Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann
Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann