Separatistische epistomologieën onderzoeken

Het uitvlakken en opschonen van de homogeschiedenis bestaat nog steeds als marginaliserende en anomaliserende kracht tegen hedendaagse homo’s. Structurele vooroordelen spelen nog steeds een rol in de overerving van onze cultuur. Onze seksuele kennis en praktijken worden uitgevlakt in de naam van respectabiliteit, assimilatie en acceptatie.

Separatistische epistemologie legt opzettelijk de nadruk op elders veronachtzaamde kennisterreinen door ze uit de mainstream los te maken en daarvan te scheiden. Ze dient als middel om kennis te genereren, in stand te houden en beschikbaar te maken. In haar onderzoek voor het Van Abbemuseum wil Eimear Walshe aan de hand van deze methodologie homoseksuele kunstproducenten citeren en een homoseksueel publiek centraal stellen. Het project omvat een institutioneel onderzoek naar interne museumpraktijken die op insluiting zijn gericht, screenings en seminars waarin de visies van homoseksuele separatisten uit het verleden worden besproken, en een publicatie van de verzamelde teksten van eigentijdse lgbt-kunstenaars.

 

Eimear Walshe (1992) is een kunstenaar en schrijfster uit Longford in Ierland. In haar werk streeft Walshe ernaar homoseksuele geschiedenis door middel van fictie, biografieën en academische geschriften te verbinden met persoonlijke of lokale verhalen. Recente en aanstaande publicaties/presentaties: Fools’ Bells Fall in Hotel Maria Kapel, Hoorn, NL; No More Fun and Games, Hugh Lane Gallery, Dublin; Precarious Subjects: Gender and Sexualities Conference, Trinity College, Dublin en Paper Visual Art, Dublin/Berlijn.

Home

Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann
Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann