Tisna vertelt...

Op 28 april 1949 opent minister zonder portefeuille op Overzeese Gebiedsdelen Lubbertus Götzen de Tentoonstelling Indonesië, Suriname, Nederlandse Antillen (Tisna) in het Van Abbemuseum. Dit is de zeventiende plek waar Tisna poogt ‘verbondenheid’ met de koloniën uit te dragen op initiatief van de door de overheid in het leven geroepen Stichting TISNA. Deze poging stuit op grote weerstand van museumdirecteur Edy de Wilde. De Wildes bezwaar tegen Tisna indertijd had niets van doen met haar ‘gecamoufleerde’ politieke motieven, noch richtte De Wilde zijn pijlen op haar etnografische enscenering die nu de aandacht trekken. De Wilde is ontstemd omdat Tisna “in instructief opzicht een volledig fiasco” is geweest en bovendien “in de verzorging van kleur en vorm in hoge mate smaakbedervend”.

In het kader van het onderzoeksprogramma Deviant Practice wil ik onderzoeken wat deze ongewenste verschijning in het Van Abbemuseum, en elders, kan vertellen over de invloed van politiek beleid op de museale educatie- en tentoonstellingspraktijk en wat over het opbergen van een koloniaal tentoonstellingsverleden? Om antwoorden te kunnen formuleren op deze vragen zou ik Tisna, geïnspireerd door Alexander Kluge, willen benaderen als een ‘wonde’ in de tentoonstellingsgeschiedenis van Nederland, en het Van Abbemuseum in het bijzonder, waaromheen een ring van vertellingen kan worden gecreëerd puttend uit uiteenlopende archieven waarin Tisna haar sporen heeft achtergelaten. Anders gezegd, in termen van Markus Miessen en Yann Chateigné, zou ik Tisna’s nalatenschap willen beschouwen als een productieve plaats van conflict van waaruit nieuwe betekenissen, inzichten en vitale verbindingen met het heden kunnen ontstaan. 

Petra Ponte is freelance curator, cultureel producent en onderzoeker, werkend vanuit Amsterdam. Ze heeft een BA in Theater Studies en een MA in Contemporary Art History van de Universiteit van Amsterdam. Recente projecten zijn onder meer: A Rap on Race Revisited (das weisse haus, 2016) prospects. a recital (Kunsthalle Düsseldorf, 2015), I|K (Schloss Ringenberg, 2015), FATFORM / FORWARD (2012-2014).

Home

Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann
Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann