Afwijkende archieven/Door de Gate

Hoe kunnen we het archief van de Gate leren kennen of vergeten? Welke samenhangen kunnen we vinden of ons voorstellen tussen de kunstenaars en de kunstwerken die over een periode van achttien jaar, tussen 1988 en 2006, door de poort van de Gate Foundation zijn gegaan? Welke sporen van ‘Azië’ en het ‘Aziatische’ kunnen we vinden of ons voorstellen in het licht van het engagement van de Gate voor zowel ‘westerse’ als ‘niet-westerse’ kunst? ‘Azië’ en het ‘Aziatische’ als historisch, politiek, geografisch en cultureel construct; ‘Azië’ en het ‘Aziatische’ als imperialistische, koloniale, modernistische en diasporafantasie. Op zoek naar oude en nieuwe archiefpaden tussen wat wel en niet gecatalogiseerd is, speculerend over de ruimte tussen het aanwijsbare en het obscure, ben ik geïnteresseerd in de dialogen (of trialogen) die tussen ongelijksoortige kunstenaars kunnen ontstaan. Tiong Ang, Sikay Tang en Tariq Alvi zijn bijvoorbeeld allemaal door de Gate gegaan, terwijl ze vanuit zulke verschillende thuishavens als Indonesië, Hongkong, Londen en New York opereren. Hoe zouden hun werken en praktijken met elkaar – en met Azië – in dialoog kunnen treden, als dat al kan? 

Susan Pui San Lok is kunstenaar, schrijfster en onderzoeker, met Londen als thuisbasis. Haar werk loopt uiteen van installaties tot bewegende beelden, geluid, performances en tekst, voortvloeiend uit haar belangstelling voor begrippen als nostalgie en aspiraties, plaats en migratie, vertaling en diaspora. Solotentoonstellingen onder andere: RoCH Fans & Legends in het Centre for Chinese Contemporary Art (CFCCA) in Manchester (2016) en Derby QUAD (2015), Faster, Higher (2008) in opdracht van Film & Video Umbrella (FVU), te zien op diverse locaties waaronder de BFI Southbank Gallery in Londen en MAI in Montreal (2014). Andere tentoonstellingen o.a.: 1st Asia Biennial / 5th Guangzhou Triennial, Guangdong Museum of Art (2015-2016); Everything Flows (2012) in het De La Warr Pavilion; DIY Ballroom/Live (2007-08), in opdracht van Cornerhouse / BBC national touring, en Golden (vanaf 2005), oorspronkelijk in opdracht van Beaconsfield in Londen, en CFCCA. Ze doceert (Associate Professor) beeldende kunst op de Middlesex University en is onderzoeker bij het AHRC onderzoeksproject ‘Black Artists and Modernism’. www.susanpuisanlok.com

Home

Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann
Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann