Ernest Mancoba (1904 – 2002)

Winnie Sze stelt een onderzoek voor naar de belangrijke maar onderbelichte rol die een zwarte Afrikaanse kunstenaar heeft gespeeld bij de oprichting van CoBRA. Ernest Mancoba (1904 – 2002) werd geboren in Zuid-Afrika maar voltooide zijn formele kunstopleiding aan het eind van de jaren dertig in Parijs. Hij geldt als een van de grondleggers van CoBRA, maar werd door die groep nooit als volwaardig lid erkend. Een reden hiervoor was, aldus Mancoba zelf, dat ‘mijn aanwezigheid ze in verlegenheid bracht, zozeer dat ik in hun ogen een soort “onzichtbare man” werd’.[1]. 

Wat was Mancoba’s relatie met CoBRA? Hoe kwam het dat hij zich met de groep ging identificeren toen hij zijn aanvankelijke traditionalisme de rug toekeerde om modernistisch werk te gaan maken? Had de groep, die zo hoog opgaf over volkskunst en –ambacht, liever dat Mancoba ‘primitief’ bleef werken? Welke rol speelden de kunstinstellingen hierbij? Winnie is van plan de archieven van het Van Abbemuseum en diverse Zuid-Afrikaanse musea te doorzoeken om deze vragen beantwoord te krijgen. Haar verblijf zal worden afgesloten met de presentatie van een essay. 

Winnie Sze is een freelance curator die werkt vanuit Londen en Kaapstad. Ze studeerde beeldende kunst aan de University of British Columbia in Canada. Ze stond aan de wieg van AUGUST art, een projectruimte voor hedendaagse kunst in Londen, en voerde er meer dan zeven jaar de scepter. De afgelopen vier jaar verbleef ze in Zuid-Afrika, waar ze tentoonstellingen samenstelde voor het District 6 Museum en de Iziko South African National Gallery. 

Winnie stond ook aan de wieg van Social Fabric SA, een non-profit samenwerkingsplatform voor kunstenaars, ontwerpers en textielproducenten. Doel van het project is de zwaar gehavende textielindustrie van Zuid-Afrika, ooit een belangrijke banenleverancier voor de economie, nieuw leven in te blazen door de ontwikkeling van een design-gestuurd innovatiekanaal

Home

Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann
Bezoekers in het Van Abbemuseum 
Foto: Boudewijn Bollmann